Review: Death From Above 1979 - You're a Woman, I'm A Machine

FUCK DFA RECORDS… james murphy is a selfish piece of fuck that will burn in the flames of a specially dedicated rock and roll jihad. if i had the resources i would fly a plane into his skull' - Death From Above 1979 reageerde via hun website ietwa...

FUCK DFA RECORDS… james murphy is a selfish piece of fuck that will burn in the flames of a specially dedicated rock and roll jihad. if i had the resources i would fly a plane into his skull' - Death From Above 1979 reageerde via hun website ietwat pissig toen James Murphy (LCD Soundsystem) en zijn DFA-label de band vriendelijk verzochten om hun naam (toen nog gewoon Death From Above) aan te passen. Maar buiten de naam is er niet zo gek veel veranderd aan het duo: Sebastien Grainger drumt en zingt, Jesse F. Keeler bast, en samen willen ze nog altijd klinken als een kruising tussen de Black Sabbath van 2014 en een tropische storm.

DFA'79 evenaart hier nergens de onwereldse power van dat ándere bas/drums/zang-duo, Lightning Bolt, maar hun explosieve metal/punk/noise-cocktail klinkt wél stukken toegankelijker. Want hoezeer DFA'79's mutantenrock ook stinkt naar smeulende siliconen en verbrande machineolie, het blijft pop, met echte melodieën en songs, al liggen die hier en daar begraven onder dikke lagen distortion. Denk aan een primitieve, smerige, versie van Queens Of The Stone-Age, maar minstens even catchy - getuige bijvoorbeeld het punky, oversekste 'Pull Out'.

Omdat er al eens een koeienbel van stal wordt gehaald, 'Sexy Results' een baslijn herbergt, die afstamt van die van The Rapture en !!!, en hier en daar achteloos tegen een loslopende Moog geschopt wordt, plakte de Amerikaanse pers meteen het spuuglelijke label 'dance metal' op 'You're A Woman'. Toegegeven, het ís een behoorlijk groovy plaat, maar wij stellen ons bij DFA'79 toch iets anders voor dan dance metal: een stelletje sexy, opgefunkte replicants, bijvoorbeeld, die niet meer weten of ze nu Slayer of de Gang Of Four aan het coveren zijn.

Nog een troef van het duo uit Montreal: we verstáán Grainger wanneer hij zijn onmacht - tegenover het andere geslacht, of wat dacht u? - uitschreeuwt ('Now that it's over, I love you more and more'). 'You're A Woman' druipt van jaloezie en frustratie: het is alweer ergens misgelopen, en Grainger snapt er almaar minder van. De ultieme remedie tegen hartenpijn blijkt uiteindelijk te liggen in enorme aantallen fantastische riffs per strekkende meter - monolitische metal-toestanden, het betere Big Black-cirkelzaag-werk, of lome stonerrock-dreunen(in het fantastische 'Romantic Rights'): er zijn zoveel riffs dat de plaat aanvankelijk één lange song van dertig minuten lijkt. Volg ons advies op, en beperk uw blootstelling aan DFA'79 in het begin tot shots van vier of vijf songs, met het volume op elf. Bid dat uw muziekinstallatie het niet begeeft. En vergeet niet dat de Canadezen op Pukkelpop spelen, en live ronduit niet! te! missen! zijn. Train uw headbang-spieren. Serieus.