Review: Deep Blue

Wat is indrukwekkender dan 'Lord of the Rings', gruwelijker dan 'Seven', meeslepender dan 'Face/Off', en bevreemdender dan 'Solaris'? Antwoord: 'Deep Blue', een unieke onderwaterdocumentaire die u onweerstaanbaar meeneemt where no man has gone before...

Wat is indrukwekkender dan 'Lord of the Rings', gruwelijker dan 'Seven', meeslepender dan 'Face/Off', en bevreemdender dan 'Solaris'? Antwoord: 'Deep Blue', een unieke onderwaterdocumentaire die u onweerstaanbaar meeneemt where no man has gone before: de oceaandiepte, een wereld die even magisch en fascinerend als Midden-Aarde blijkt te zijn. Onderwaterdocumentaire is, toegegeven, een ietwat akelig woord dat meteen herinneringen oproept aan weinig begeesterende Jacques Cousteau-documentaires waarin de beelden meestal zo troebel ogen dat het lijkt alsof je door een beslagen duikersbril naar de onderwaterpracht zit te turen. Welnu, vrienden, dit is andere koek. 'Deep Blue' werd opgenomen met hoogtechnologische, aan speciaal ontworpen duikboten bevestigde camera's en spots, wat beelden oplevert die, zelfs op 4.500 meter diepte, zo kleurrijk zijn en zo'n hoge resolutie hebben dat het wel lijkt alsof Pixar er zich mee heeft bemoeid. Resultaat: een buitengewoon fraaie docu die ons om de anderhalve seconde zinnetjes deed exclameren als 'Ik-geloof-mijn-ogen-niet!' en die in één klap ongeveer álles te bieden heeft wat je van goeie cinema kan verwachten: suspense (een walvisjong dat wordt opgejaagd door enkele bloeddorstige orka's), horror (orka's die als grote zwarte demonen uit het opkomende tij opdoemen en enkele weerloze zeeleeuwen van de kustlijn meegrissen), prachtige John Woo-balletten (diezelfde orka's die op volle zee met hun prooien een in slomo gefilmde dodendans uitvoeren), opwindende actie (pijlstormvogels die als Stuka's in het water duiken en in de vlucht enkele malse vissen proberen mee te graaien), massascènes (duizenden pinguïns die mekaar bij -45° het hof maken) en schranspartijen waar zelfs de vier schrokhalzen uit 'La Grande Bouffe' ontzet voor zouden terugschrikken (een uitgehongerde Noorse vinvis die zich met opengesperde bek in een sardienenbank stort - 'Ik wil vííííííííís!!!' hoor je hem denken). En weet u wat? Geen enkel beeld werd digitaal gemanipuleerd, het is allemaal hartstikke écht! Sterker nog: wanneer de camera's afdalen tot boven de geheimzinnige Marianentrog, het diepste punt van de oceaan, begint de film zowaar de allure aan te nemen van een trip met de Enterprise. 'Hier is het leven schaars, hier worden ontmoetingen zeldzaam,' horen we commentator Lucas Vandeneynde, die voor de gelegenheid zijn fraaiste diepzeestem heeft bovengehaald, offscreen verklaren, terwijl we een verzameling aliens (vissen kan je dit niet meer noemen) voorbij zien peddelen die de meest wonderlijke vormen aannemen: doorzichtige kreeften, flikkerende kerstballen, condomen met pootjes - we zagen zelfs enkele laserstralen afvurende 'Star Wars'-vissen! Soit: u heeft intussen ook wel begrepen dat wij ons met opengespalkte ogen en wijdopen mond hebben zitten te vergapen aan deze 'Microcosmos' onder water, die - puntje van kritiek - misschien toch wat verhelderende duiding mist (hoe héten al die vissen eigenlijk?). Dit is 'Finding Nemo', maar dan écht. Allen daarheen!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234