Review: Deerhunter op Pukkelpop 2009 (Marquee)

Wie zin had in Nu Gaze (shoegaze voor kindjes van nu - zie My Bloody Valentine, donderdag), kon in de Marquee een aardig potje naar de eigen schoenpunt staren. Wij hadden voor de aardigheid een gedicht op onze sneakers gekalkt, maar tijd om te lezen was er niet: de verwachtingen die Deerhunter vorig jaar met het ontdubbelde meesterwerkje Microcastles/ Weird era cont. gecreëerd had, werden moeiteloos ingelost. Ze wonnen het daarmee met de vingers in de neus van de collega's van A Place to Bury Strangers, die gisteren een niet al te beste beurt maakten.

Het optreden

Ambient punk', zo noemt frontman Bradford Cox de muziek van zijn groep, en dat is wellicht een iets meer accurate omschrijving dan Nu Gaze. Wij dachten tijdens het optreden net zo vaak aan Yo La Tengo als aan My Bloody Valentine. Cox en de zijnen schroefden hun songs uit elkaar om ze vervolgens weer aaneen te weven, en schoten hun riffs recht de kosmos in. Ze zweefden een optreden lang heen en weer tussen podium en nok, en wij zweefden gelukzalig mee. Jammer dat u met zo weinig was.

Vraag ons niet naar de naam, maar er was die ene geweldige tien minuten-song, ergens halfweg. U kent het fenomeen van, welja, Yo La Tengo: het begint met gespierde indiepop, zwelt aan en vervormt, en net als de wall of sound er staat, wordt er een bres in geslagen om een hemels melodieuze gitaarlijn door te laten. Enfin: wij stonden er met open mond naar te staren.

“It's hot, but it's nice to have the ceiling to protect us from our enemy the sun.” Salsa zal Deerhunter nooit spelen.