null Beeld

Review: dEUS (Cartoon's)

'Strak - het was strák.' Alvorens vanavond de PIAS Nites in Brussel in een zoutbad van rock-'n-roll te gooien, speelde dEUS vrijdagnacht een niet zo geheime secret gig in de Antwerpse buurtbioscoop Cartoon's. Onze Van De Hand Gods Geslagen Man noteerde.

Er waren de voortekenen. Klaas Janzoons was Orval aan het drinken. De nagels van het lief van Tom Barman waren in wittebroodswekenwit gelakt. En de taxichauffeur vertelde me een geheim: ''Instant Street' is de beste Belgische single ooit.' Koffieprut waarin te lezen stond: dEUS in de Cartoon's wordt one of those nights you wonder how nobody died.

'Mauro Pawlowski was dandydanser, neonreclame en stoïcijn in één uitstekend te neuken pakket'

Er is een plaatje dat twintig jaar oud is - hulde: seks is pas seks geworden na 'Worst Case Scenario' - maar Gruppo di Barman stond er vrijdagnacht toch vooral omdat er één dag voor het concert op de PIAS Nites een tactische bespreking gehouden moest worden. Eentje voor de vrienden: een roadie pijpen volstond niet voor de guest list. Een journalist met een schattig drankneusje zijn gelukkig wél.

Strak - het was strák. 'Sun Ra' zette zwoel de trend, 'The Architect' tekende iets moois, 'Constant Now' haastte zich voort met een verrukkelijke nijdigheid. En er stond niemand te midlifen op het podium: dEUS was plezier aan het maken. Wat blijven ze mooi om naar te kijken, trouwens. Tom Barman zweette zich een broertje van de Schelde bij elkaar. Mauro Pawlowski was dandydanser, neonreclame en stoïcijn in één uitstekend te neuken pakket. En vergeet vanavond niet naar Alan Gevaert te zwaaien, het geheime monster van de groep - verkoopt groove en geil, en niet eens tweedehands.

Was it bad timing? Ik denk van niet. 'Pocket Revolution' blijft een schoon kind, 'Fell Of The Floor, Man' was een razzia op opgewonden onderbuiken, en 'Nothing Really Ends' was als steeds melancholie zonder dipsaus.

Het was luid, het was meeslepend, het was móói. En ja, er zijn er bij dEUS met kinderen, er is er eentje met een restaurant: de Captain Beefheart-sletjes zijn cultureel erfgoed geworden. Links van dEUS staan de kids naar School Is Cool te kijken, rechts naar Netsky. En als Tom Barman echt nog eens revolutietje wil spelen, moet hij bakfietsen gaan verbranden op de Dageraadplaats. Maar hey, ze maken bij dEUS nog altijd muziek die cocaïne voor de ziel is, en ze spelen nog steeds alsof ze de nineties van hun ennui moeten bevrijden. En er komen nog altijd meisjes met cultureel verantwoorde borsten - meestal twee - kijken, en mooie halve zolen, en jongelui die de wereld in willen. Die hoorden vrijdagnacht in de bisronde 'Little Arithmetics' en 'Roses', en wisten: de routine is mooier dan origineel.


Het moment

'Instant Street'. Op het moment dat Mauro inviel, wist ik: taxichauffeurs liegen nooit. (En laat me nu gerust, want ik moet 'The Ideal Crash' nog eens opzetten - weer veertien zijn, en uren naar de Humocover staren waarop Tom Barman op een dak in Ronda de zon uitdaagt.)


Het publiek

De honderd lucky bastards die wisten dat het wachtwoord aan de deur 'Stef Kamil' was.


Quote

'Welkom op het 0110 van de arthouse cinema!' Want ja, Barman - die zowat opgegroeid is in de Cartoon's - wilde met dit concert een lans breken voor de buurtbioscoop.


Tweet


Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234