Review: dEUS - Pocket Revolution

'Pocket Revolution', de eerste dEUS-plaat in zes jaar tijd, is geen oplawaai, geen slag in het gezicht zoals 'Worst Case Scenario' dat was, en hoe had dat ook gekund? dEUS 2005 is niet meer het dEUS waar de drummer ieder moment breed grijnzend van ...

Jürgen Beckers

'Pocket Revolution', de eerste dEUS-plaat in zes jaar tijd, is geen oplawaai, geen slag in het gezicht zoals 'Worst Case Scenario' dat was, en hoe had dat ook gekund? dEUS 2005 is niet meer het dEUS waar de drummer ieder moment breed grijnzend van zijn stoel kan vallen, waar de gitarist nog het liefst van al met kapotte snaren speelt, en de bassist tijdens concerten solo dreigt te gaan. dEUS 2005 bestaat naast kernleden Barman en Janzoons uit door de wol geverfde professionals Mauro Pawlowski (gitaar, backings), Alan Gevaert (bas) en Stéphane Misseghers (drums, backings), mensen die doen wat je van hen verlangt, zelfs al luidt de opdracht 'doe maar wat'.

Wegens gebrek aan verrassingen van het kaliber 'Suds & Soda', 'Via' en 'Theme from Turnpike' of instantklassiekers als 'Instant Street' en 'Sister Dew' komt 'Pocket Revolution' niet meteen over als een meesterwerk. Tijdens de eerste luisterbeurt of vijf kabbelt de plaat rustig weg, en had u ons toen gevraagd om de melodie van - we plukken er zomaar eentje uit - opener 'Bad Timing' te fluiten, of om uitschieters te selecteren, we hadden u niet kunnen helpen. 'Pocket Revolution' is geen vrijdag- of zaterdagavondplaat, en zelfs op zondagochtend zouden wij er 'De Zevende Dag' niet voor laten schieten. Maar intussen zijn wij bereid u te tongzoenen als u er ons op elk ander moment van de week mee komt lastigvallen.

Het zijn de kleine mini-melodietjes en pop-arty catchphrases als 'I passed it on to her' ('Bad Timing'), 'Here comes the sun smiling' en 'A storm is not the weather' ('7 Days, 7 Weeks'), 'I read it in books of laughter / I read it in books of pain' ('Include Me out'), 'I got all qualities of a stalker' ('Pocket Revolution') en 'Here comes, here comes the night train' ('Sun Ra' - 'Sum Ra' volgens iTunes) die zich als mantra's in je systeem nestelen en je uiteindelijk voor honderd procent over de streep trekken.

Pas dan ontplooit 'Pocket Revolution' zich als een perfect uitgebalanceerde cd, en tegelijkertijd de meest veelzijdige dEUS-plaat totnogtoe. Horen wij daar Joy Division in de intro van 'What We Talk about (When We Talk about Love)'? Is dat Barman in zijn beste Mark Lanegans in 'If You Don't Get What You Want'? En jawel, dat ís Stef Kamil Carlens die titeltrack 'Pocket Revolution' naar eenzame hoogten zingt.

Tevens een kingsize chapeau voor de guitar workout in 'Nightshopping', naar wij vermoeden van de hand van Mauro Pawlowski, die zich voor de rest opvallend onopvallend op de achtergrond houdt, op een plaat waar meer dan de helft van de gitaren nog werd ingespeeld door Craig Ward.

'Pocket Revolution' sluit af met de heropgeviste tussentijdse single 'Nothing Really Ends', dat wij nog steeds even fantastisch vinden als toen wij het voor het eerst hoorden. Kunt u overigens geloven dat wij die film 'where Martin Sheen waves his arm to the girl on the street' nog altijd niet hebben gezien?