Review: Devendra Banhart - Cripple Crow

Drie cd's (54 nummers!) in goed anderhalf jaar: Devendra Banhart mag dan permanent stoned zijn, vergeleken bij hem is het gemiddelde Unizo-lid een luie neusvreter. Op die vorige platen klonk Banhart als een folkie van begin vorige eeuw, 'Cripple Crow...

Drie cd's (54 nummers!) in goed anderhalf jaar: Devendra Banhart mag dan permanent stoned zijn, vergeleken bij hem is het gemiddelde Unizo-lid een luie neusvreter. Op die vorige platen klonk Banhart als een folkie van begin vorige eeuw, 'Cripple Crow' katapulteert hem naar de jaren '60. De hoes zegt genoeg: een Sgt. Pepper-achtig portret van de nogal harige 'family' die aan de plaat heeft meegewerkt. Behalve Banharts akoestische gitaar en Marc Bolan-stem horen we dit keer ook cello's, piano's, fluiten, sitars, basgitaren, drums, achtergrondkoortjes, ja zelfs een vervormde elektrische gitaar. Psychedelisch, zou uw grootvader zeggen, maar wees gerust: al die extra's maken 's mans wonderlijke brouwsel van stijlen - folk, oude rhythm & blues, New Orleans-jazz, you name it - alleen maar pittiger én sterker. Voor het eerst horen we ook vijf Spaanstalige liedjes: Devendra is opgegroeid in Venezuela en heeft daar een samba-tic aan overgehouden.

Banhart heeft iets met kinderen. In 'Long Haired Child' overdenkt hij het kapsel van een ongeborene (!), in 'Chinese Children' komt uit elk denkbaar lichaamsdeel een kleine gefloept, en in het wild stompende 'I Feel Just Like a Child' horen we: 'From my womb to my tomb I guess I'll always be like a child'. En 'Little Boys', dat halfweg van lome blues in hysterische surfpop transformeert, bevat zelfs een heuse coming-out: 'I see so many little boys I wanna marry/ I see plenty little kids I've yet to have'. Laat de Werkgroep Morkhoven het niet horen!

Dat de man niet helemaal geflipt is, bewijst hij met twee opvallend aardse anti-oorlogsliederen: de spookachtige titelsong, waarin hij geen soldaten maar pacifisten naar het front stuurt, en het bloedmooie 'Heard Somebody Say', met de beste reden waarom een mens geen oorlog wil voeren: 'It's easy, we don't wanna kill.'

Nochtans: een killer van een plaat.