Review: Devendra Banhart - Rejoicing in the Hands

Twee jaar geleden, toen 'Oh Me Oh My...' verscheen, werd Devendra Banhart veelvuldig vergeleken met Syd Barrett, het ex-Pink Floyd-opperhoofd dat rond 1970 aan een bad trip begon en sindsdien geen verschil meer ziet tussen de kosmos en een zak potgro...

Twee jaar geleden, toen 'Oh Me Oh My...' verscheen, werd Devendra Banhart veelvuldig vergeleken met Syd Barrett, het ex-Pink Floyd-opperhoofd dat rond 1970 aan een bad trip begon en sindsdien geen verschil meer ziet tussen de kosmos en een zak potgrond. Op het eerste gehoor klinkt 'Rejoicing in the Hands', ondanks de dit keer kraakheldere productie, even dopey en nonchalant geniaal als Barretts solowerk, maar wie de plaat een paar draaibeurten gunt, ontdekt een artiest - het woord 'zanger' doet Banhart simpelweg te kort - die zich alleen laat omschrijven als het psychedelische achterkleinkind van Leadbelly. Banhart vermengt folk en country-blues op een volstrekt vanzelfsprekende manier, zijn sprankelende gitaarwerk heeft qua instrumentale ondersteuning niet meer nodig dan een incidentele piano, cello of contrabas, en zijn composities klinken stokoud en tijdloos tegelijk.

Maar wat deze plaat pas écht ver boven de middelmaat uittilt, is Banharts onpeilbare, haast onwereldse bezetenheid. De zestien nummers op 'Rejoicing in the Hands' zijn van het meest weirde dat we in tijden gehoord hebben. Dat ligt aan Banharts rare, hevig vibrerende stem - Marc Bolan met niesziekte - maar ook aan de onvoorspelbare melodieën en de merkwaardige, spookachtige beeldspraak: 'Each strand of her hair is really insect eyes / And each hole in her tongue is always occupied / By the milk of the sun' horen we in 'Insect Eyes': we begrijpen er geen barst van, maar het klinkt fantastisch.

Kritiek? Banhart heeft mindere momenten, maar gelukkig was hij dit keer zo slim ze niet op plaat te zetten. Dat volstaat, dunkt ons.