Review: Die Antwoord op Pukkelpop 2016 (Main Stage)

Hoeveelste keer België? Zoveelste keer crazy, maar ook lekker.

Spreek uit: Di Aahnt-vuhr’d. Genre: kletsrym, want ‘kletsrym verskil van die gesproke woord deurdat dit op musiek opgevoer word'.

Die Antwoorrd zijn ondertussen van de bekendste kletsrymers ter wereld. Spreek uit: wêreldwye deurbraak.

Aan het begin, na een als gegoten passende Carmina Burana-intro, luidt de boodschap: 'Fok Jullie Naaiers'. Daarna hebben we niet veel Afrikaans meer gehoord. Beetje jammer eigenlijk.

DJ Hi-Tek draagt het lelijkste scheve-mond-masker dat we ooit zagen. Ook Ninja en ¥o-Landi Vi$$er hebben zich in een Guantanamo Bay-oranje training gestoken. Die vliegt snel uit. Om bijna-naakt te gaan, en om daarna wederom iets anders aan te trekken, een pitbullmasker bijvoorbeeld.

U daar en zowat iedereen met wie u kampeert, sex hebt, bier drinkt en nadenkt over het leven, u kent Die Antwoord ondertussen. Van de hits. Van de foto's en de clips. Van het gilletje dat ¥o-Landi slaakt, en dat echt door merg en been gaat. In dat verband: haar duivelsgezichtje in combinatie met die hoge kill-kill-kill deden ons op de wei in Kiewit aan de Japanse film ‘The Audition’ denken. Daarin is de vrouwelijke hoofdpersoon een beul die haar mannelijke slachtoffer martelt met naalden in de buik en achter de oogbollen, en er bij hem zelfs een voet af snijdt, met behulp van een pianosnaar.

Waarom niet snel een paar redenen opgesomd waarom Die Antwoord ons inziens zo populair is, en daarna opgekrast?

1. De overgave van Ninja, als hij in het publiek duikt en daar verder rapt, als hij roept 'No lipsynch, mothafucka is live', als hij daarna a capella een bluesliedje zingt dat echt als een bluesliedje klinkt. 'Ninja verhoudt zich tot Watkin Tudor Jones zoals Superman tot Clark Kent', heeft hij een keer gezegd. 'Met dat verschil dat ik dat fokken Supermanpak nooit uittrek.'

2. Die Antwoord is muzikaal niet bang van ondertussen onhippe oude genres. Alles kan ingelast worden: gabber, trap, maar ook dubstep- én veel oudere drum'n'bass. Als er gejat wordt, valt het ook op: je kon moeilijk naast de Prodigy-sample van een halve minuut luisteren.

3. Ze brengen die - vaak héél platte - muziek met een geweldige flow. Zoals in - en da's dé essentie - zwarte muziek.

4. De peperdure, van a tot z entertainende show.

Nog dit: de groep beschuldigt de regisseur van de film 'Suicide Squad' van artistieke diefstal. De man - David Ayer - zou Die Antwoords 'zef'-look schaamteloos hebben gekopieerd. Als je op podia van dit kaliber staat, waarom je dan druk maken om iemand uit de filmindustrie die je cultuur ript? Waarom niet gewoon met volgende rap van hun collega-kletsrymer Jack Parrow antwoorden: ’Ek’s original / jay’s gecopy’ . En klaar!


Het moment

Ninja die z’n broek liet zakken en liet weten dat wij - in geval het ons niet zinde - zijn black ass konden kussen, dat was al goed. Maar als na de twaalfde kostuumwissel Vi$$er en Ninja in hun ondergoed uit de coulissen komen, draagt zij een afbeelding van een omgekeerd kruis op haar kruis, en bedekt hij de schaamstreek met op z'n short de prisma van de hoes van ‘The Dark Side of the Moon’.


Het publiek

Vooraan uiteraard extase, achteraan was lang niet iedereen aan het lachen-springen-omvallen-en-weer-doorgaan op de betere botsautookesmuziek van dit decennium. Het leek zelfs of hier en daar iemand het Avondland hoorde ten onder gaan.


Quote

‘Sorry voor het wachten. Rihanna was te laat, niet wij. Wij stonden klaar’. (Ninja)

‘Iiiiiiiiiiiiiiiiiii’ (¥o-Landi Vi$$er)


Dit vond ù van Die Antwoord op Pukkelpop 2016:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234