Review: Dinosaur Jr. op Dour 2012

Ongeveer 65 miljoen jaar geleden waren er dinosaurussen. Bijna dertig jaar geleden was er Dinosaur Jr. Een van de twee inspireerde talloze groepen in de jaren tachtig en negentig. De andere inspireerde Steven Spielberg. Twee keer raden wie waar hoort.

Een dwaze vraag, denkt u nu vast bij uzelf. Al zou u er meerdere Dour-gangers op vrijdagavond vast een hele kluif mee gegeven hebben. De interesse in J Mascis en de zijnen bleek, om het netjes te zeggen, behoorlijk matig, ondanks hun plaats op het hoofdpodium. Als je als toeschouwer halfweg een optreden van een uur nog steeds zonder duwen en dringen probleemloos tot vooraan de dranghekken geraakt, is dat meestal een veeg teken.

Vanaf het begin was nochtans duidelijk waar de klepel zou hangen de volgende zestig minuten: gitaarsolo’s van drie a vier minuten die de rekbaarheid van de nummers tot de vezel uittestten. Iedere vogel zingt zoals hij gebekt is, J Mascis zingt door een Fender Jazzmaster. En vanuit de jaren-tachtig-overtuiging dat een nummer geen bestaansrecht heeft zonder solo. U zou het gedateerd kunnen noemen, wij noemen het eerder vintage. Vintage Dinosaur Jr. Ook wat de songs betreft: het hele uur geen nummers uit de laatste drie platen, ook geen uit I Bet on Sky, die er in september staat aan te komen.

Hoogtepunt?

Feel The Pain, uit 1994 alweer. Meteen ook het enige nummer waarbij het publiek liet weten dat ze wel degelijk daar stonden voor Dinosaur Jr.

Dieptepunt?

Kan eigenlijk ook als een hoogtepunt beschouwd worden: de tientallen jongelui die tijdens het optreden vanop het festivalterrein tegen de wand van de vip-tent stonden te zeiken. Extreem lui of sticking it to the man? Zegt u het maar.

Blikvanger?

Die vertrouwde muur van Marshall-torens achter Mascis, waarmee hij al jarenlang succesvol geluidsnormen weglacht. Zou Dinosaur Jr. nog bij ons te zien zijn na 1 januari 2013? We vragen het ons af.

Quote?