Review: Dirty Three - Cinder

Niemand had verwacht dat er ooit nog iets aan het concept van Dirty Three zou veranderen: ellenlange instrumentals met groteske melodieën die eerst naar de vier windstreken uitzwermen en vervolgens uitmonden in ronkende, door merg en been gaande fin...

Niemand had verwacht dat er ooit nog iets aan het concept van Dirty Three zou veranderen: ellenlange instrumentals met groteske melodieën die eerst naar de vier windstreken uitzwermen en vervolgens uitmonden in ronkende, door merg en been gaande finales. Niemand had ongelijk: op 'Cinder' zijn de songs over het algemeen korter en gebalder, de vertrouwde bezetting van gitaar, drums en viool is aangevuld met mandoline, doedelzak, bouzouki en bas, en in enkele songs wordt zelfs gezóngen!

Negentien songs hebben Warren Ellis (zie ook The Bad Seeds), Mick Turner en Jim White (een andere Jim White) op band gezwierd, en nog altijd maken ze de perfecte soundtrack voor al uw exorcisme in het schemerduister. We halen er even de vreemde eenden uit: 'It Happened' is een bedaarde instrumentale popsong, heel vreemd voor wie de bijwijlen ondraaglijke intensiteit van hun vorige platen kent. In 'Doris', broeierig als een nacht in de tropen, neemt gitarist Mick Turner de hoofdrol over, met verbluffend resultaat. In 'The Zither Player' gaan ze, The Ex achterna, vol respect maar oneerbiedig een Hongaars volkslied te lijf, en 'Great Waves', de nieuwe single, is een mijlpaal, want het eerste gezongen nummer op een plaat van Dirty Three. Niemand minder dan Chan Marshall van Cat Power zingt het in, en ze doet dat goed. Verwacht op grond van het voorgaande overigens geen radicale koerswijziging: in het gros van de nummers horen we de oude vertrouwde sound van droge drumslagen en dialoog tussen gitaar en viool, waarbij Warren Ellis steevast het laatste woord heeft. Slotsommetje: 'Cinder' is een goeie plaat, maar absoluut niet hun beste. Maar laat dat niemand tegenhouden om op 1 november af te zakken naar de AB-Club, want Dirty Three live is een ervaring, en we kunnen ons geen betere afsluiter voor Allerheiligen inbeelden.