Review: Diverse artiesten - Beautiful Dreamer - The Songs of Stephen Foster

Sommige platen - doorgaans niet terug te vinden in eindejaarslijstjes - zijn essentieel omdat ze een deel van de muziekgeschiedenis belichten dat anders wellicht verloren zou zijn gegaan. De driedubbele 'Anthology of American Folk Music' uit 1952 (!)...

Sommige platen - doorgaans niet terug te vinden in eindejaarslijstjes - zijn essentieel omdat ze een deel van de muziekgeschiedenis belichten dat anders wellicht verloren zou zijn gegaan. De driedubbele 'Anthology of American Folk Music' uit 1952 (!), van de excentrieke Harry Smith, is er zo één (zonder de 'Anthology' was Robert Zimmerman wellicht nooit Bob Dylan geworden); het veldwerk van John A. Lomax en zijn zoon Alan is een ander voorbeeld, of de onuitputtelijke stroom compilaties op het van oorsprong Oostenrijkse Document-label, of de legendarische 'Nuggets', samengesteld door Lenny Kaye, etc. In dát rijtje hoort 'Beautiful Dreamer - The Songs of Stephen Foster' thuis - al is het dan 'maar' een hommage.

Overmoedig beslissen van zijn liedjesschrijverij te willen leven is vandaag de dag al een gewaagde en drastische beslissing, maar in 1850, in het schimmige Lawrenceville nabij Pittsburgh, was het dat zéker. Het kostte Stephen Collins Foster onder meer zijn huwelijk, en zadelde hem op met een hardnekkig drankprobleem. Maar in een tijd toen geluidsdragers niet eens bestonden en componisten van hun bladmuziek en van rondtrekkende minstrel of medicine shows moesten leven, schreef Foster wél een rij songs bijeen die spoedig tot het Amerikaanse culturele erfgoed zouden gaan behoren. (Een paar titels: 'Beautiful Dreamer', 'Don't Bet Money on the Shanghai', 'My Old Kentucky Home, Goodnight', 'Camptown Races', 'Old Folks Home' (beter bekend als 'Swanee River'), 'Oh! Susanna', 'Hard Times Come Again No More' en 'Comrades Fill No Glass For Me'.) En die zowel klassieke muzikanten inspireerden (bariton Thomas Hampson noemde Foster ooit 'the trunk of the tree of American music') als aan de basis zouden liggen van blues, jazz, country en rock-'n-roll: Foster bracht als één van de eersten de muziek van de settlers uit Europa samen met die van de slaven uit Afrika. En dus is het niet zo gek wat er in de liner notes staat: dat hij een garagerocker avant la lettre was, zij het dat de garage van toen de koeienstal was waarin Foster met zijn vrienden-muzikanten loos ging.

Voor zijn allereerste cd-uitgave sprak American Roots Publishing (bij de stichtende leden onder meer Emmylou Harris en Apple-medeoprichter Steve Wozniak) zeventien artiesten aan om een liedje van Foster op te nemen (Alison Krauss nam in 2000 al 'Slumber My Darling' op met Yo-Yo Ma en Mark O'Connor), en het resultaat is even verscheiden als aantrekkelijk als wisselvallig. Zowel onbekenden (ooit al gehoord van The Duhks? Raul Malo? Judith Edelman? BR5-49? Wij niet) als béter bekenden (John Prine, Michelle Shocked, Roger McGuinn - zijn interpretatie van 'Jeanie with the Light Brown Hair' is loepzuivere Byrds-magie - Mavis Staple, Grey De Lisle, Ron Sexsmith of Alvin Youngblood Hart) trokken voor de gelegenheid de studio in, om met deze hommageplaat weer buiten te komen. Het is geen onverdeeld meesterwerk geworden - niet alle vertolkingen halen hetzelfde niveau - maar 't is wel een fraaie dwarsdoorsnede van het werk van Foster; liedjes die voor de eeuwigheid bewaard móéten worden, die nu eens zo suikerzoet klinken als het beste van Jim Reeves, dan weer naar beschaafde country- en folkrock neigen, maar nog het vaakst en het best het werk van Randy Newman in gedachten brengen. Jammer dat ole Randy zélf niet meedoet.

Ook ambitie om van liedjesschrijverij uw beroep te maken? Onthou dan de wijze woorden van Bob Dylan, vorig jaar in een interview met de L.A. Times: 'Anyone who wants to be a songwriter should listen to as much folk music as they can, study the form and structure of stuff that has been around for 100 years. I myself go back to Stephen Foster.' En u?

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234