Review: Diverse artiesten - Morrissey: Under The Influence

Het begon als een dance project, 'All Back to the Mine', waarvoor dj's hun favoriete tracks aanbrachten, maar het is nu uitgebreid: het DMC-label geeft bekende artiesten carte blanche om een cd met hun favoriete muziek samen te stellen. Een beetje zo...

Charlie Poel

Het begon als een dance project, 'All Back to the Mine', waarvoor dj's hun favoriete tracks aanbrachten, maar het is nu uitgebreid: het DMC-label geeft bekende artiesten carte blanche om een cd met hun favoriete muziek samen te stellen. Een beetje zoals regisseur Quentin Tarantino zijn vrienden cassette- of cd-gewijs met zijn lievelingsmuziek bestookt.
Eerste in de rij is Morrissey, en het moet gezegd: zijn selectie is áf. Want voor 'Morrissey: Under the Influence' sprokkelde the Mozzer een bontgekleurd allegaartje bijeen dat toch nergens vloekt, integendeel. De New Yorkse oerpunk van The New York Dolls ('Trash'), The Ramones ('Judy Is a Punk') en Patti Smith ('Hey Joe') kan het bijvoorbeeld uitstekend vinden met de Engelse psychedelica van Tyrannosaurus Rex (het latere T-Rex) of de artrock van de broers Ron & Russell Mael, beter bekend als Sparks - Morrissey selecteerde van het duo hun demo 'Arts & Crafts Spectacular' uit 1972. Het broeierige 'So Little Time' uit 1964 van de blonde vamp Diana Dors (de Britse Marilyn Monroe) gedijt moeiteloos tussen de rockabilly van Nat Couty en Charlie Feathers (resp. uit 1958 en 1956). En nu eens is Morrissey 'voorspelbaar' (waar hij songs selecteert van collega-treurwilgen als Nico of de New Yorkse cultfiguur-operazanger-cabaretster Klaus Nomi, die een paar weken voor zijn aidsdood het wrange 'Death' opnam), dan weer verrassend: van de man die reggae ooit 'verwerpelijke muziek' noemde, verwacht je geen ska-favoriet (The Cats met hun versie van 'Swan Lake'). Voeg daar nog pareltjes aan toe als het in Acadian French gezongen 'Saturday Night Special' van The Sundown Playboys, de Bacharach-achtige pop van Jimmy Radcliffe of het bizarre 'De Castrow' van Jaybee Wasden én de schitterende liner notes van Morrissey zelf en je krijgt: een fijn plaatje, geschikt voor alle gezindten. Aan de man die met The Smiths ooit 'Hang the DJ' zong, is een groot dj en muzieksamensteller verloren gegaan.