Review: Diverse artiesten - Our New Orleans 2005, a Benefit Album

Om de nood in de wereld te helpen lenigen, kan men een stel kakelende BV's bijeenbrengen en het over kippensoep hebben, of men kan, zoals op 'Our New Orleans 2005, a Benefit Album', geld ophalen met goeie muziek in plaats van ongein. Een deel van de ...

Om de nood in de wereld te helpen lenigen, kan men een stel kakelende BV's bijeenbrengen en het over kippensoep hebben, of men kan, zoals op 'Our New Orleans 2005, a Benefit Album', geld ophalen met goeie muziek in plaats van ongein. Een deel van de artiesten op 'Our New Orleans 2005' was zelf slachtoffer van de Katrina-overstroming die New Orleans eind augustus bijna geheel van de kaart veegde, en dat geeft toch net dat tikje meer geloofwaardigheid. De legendarische producer-muzikant-songschrijver Allen Toussaint verloor bijvoorbeeld have en goed, dure opnamestudio en unieke platencollectie incluis. Die persoonlijke betrokkenheid maakt de spontane, in ijltempo opgenomen benefiet-cd ook zo opmerkelijk: geen maand na de ramp waren de meeste songs al ingeblikt, van weerbaarheid gesproken! Met onder anderen Joe Henry, Ry Cooder en het duo Mark Bingham & Hal Willner achter de knoppen komen op 'Our New Orleans 2005' de belangrijkste nog levende muzikanten, stijlen en liedjes aan bod die de Crescent City de afgelopen honderd jaar hebben opgestuwd: jazz, dixieland, rhythm & blues, soul, funk, gospel en cajun. En het dient dus een goede zaak: de opbrengst van de cd gaat naar Habitat for Humanity, dat berooide muzikanten en andere slachtoffers van de orkaan bijstaat.

De felgeplaagde Allen Toussaint opent hoopvol met een stuiterend 'Yes We Can Can' - door hem geschreven maar u hoort het funk-hooglied te kennen in de originele uitvoering van Lee Dorsey uit 1970. Toussaint doet zijn betreurde pupil met de nieuwe versie alle eer aan, en dat verdient hulde. Dr. John croont zich vervolgens op de bekende, lijzige wijze door 'World I Never Made', om daarna plaats te maken voor alreeds een dérde hoogtepunt (en we zijn nauwelijks drie nummers ver): de zompige bluesrock die Irma Thomas van 'Back Water Blues' heeft gemaakt, de klassieker van Bessie Smith over de watersnood van 1927. Wat een machtige brok muziek! En zo gaat dat op 'Our New Orleans 2005' onverminderd voort: soms toepasselijk (de gospel die 'Gather by the River' van Davell Crawford stut, 'Crying in the Streets' van Buckwheat Zydeco), soms gewoon aanstekelijk (hoe het rommelige 'Brother John Is Gone/Herc-Jolly-John' van Wild Magnolias zich onder de hersenpan vastzet en zelfs de Wild Tchoupitoulas doet vergeten! Of hoe Toussaint met 'Tipitina and Me' wijlen Professor Longhair bij de benefiet betrekt). Ook straf: in hun nieuwe omgeving krijgen verfrommelde toeristenklassiekers als 'Canal Street Blues', 'When the Saints Go Marching In' (door Eddie Bo), 'What a Wonderful World' (door The Wardell Quezergue Orchestra) en het in deze context schrijnende 'Do You Know What It Means to Miss New Orleans' door de Preservation Hall Jazz Band een geheel nieuw elan. Een ontdekking is de pianoblues van de ons onbekende Carol Fran (met haar tweetalig 'Tou' les jours c'est pas la même') en mooi meegenomen de afsluiter: Randy Newman die met het Louisiana Philharmonic Orchestra en leden van de New York Philharmonic zijn toepasselijke 'Louisiana 1927' herneemt. Elders tenslotte zet de Dirty Dozen Brass Band met zijn legertje blazers 'My Feet Can't Fail Me Now' naar zijn huig, en laat die Dirty Dozen Brass Band binnenkort in ons land optreden: op 8 februari in de Stadsschouwburg in Brugge, op 10 februari in de AB in Brussel en op 11 februari in de Warande in Turnhout. Allen daarheen! In afwachting is het volop genieten van de muziek op 'Our New Orleans 2005' (en van het verzorgde cd-boekje). Van harte aanbevolen.