Review: Diverse artiesten - Por Vida - a Tribute to the Songs of Alejandro Escovedo

Moet u 'Por Vida - a Tribute to the Songs of Alejandro Escovedo' kopen omdat u een goed mens bent? Dat mag, want de dubbel-cd wordt uitgebracht om de financiële put te dempen die geslagen werd nadat Alejandro Escovedo vorig jaar door een ernstig...

Moet u 'Por Vida - a Tribute to the Songs of Alejandro Escovedo' kopen omdat u een goed mens bent? Dat mag, want de dubbel-cd wordt uitgebracht om de financiële put te dempen die geslagen werd nadat Alejandro Escovedo vorig jaar door een ernstige vorm van hepatitis C werd geveld - hij stortte in tijdens een optreden in Phoenix, Arizona. Wegens niet in orde met de ziekteverzekering noch met andere paperassen (artiesten, mijnheer!) kwam de behandeling bijzonder hard aan voor de geldbeugel van de zanger-songschrijver-gitarist: het failliet volgde. Het regende prompt benefiets en inzamelingen, en nu is er dus een dubbele hommage-cd om de nood verder te lenigen. Vrienden, collega's en familieleden (zijn broers Pete en Javier, zijn nichtje Sheila E.) doen op 'Por Vida' mee. En Alejandro zelf natuurlijk, met het gloednieuwe slotnummer 'Break This Time'.

Kopen voor een goed doel dus, maar ook en vooral - en dat zal Escovedo nog veel liever horen - omdat dit een machtige collectie songs is, tweeëndertig nummers in totaal, uitgevoerd door stuk voor stuk bonafide artiesten in goeie doen. Een hartverwarmende hommage. Zet u schrap, dit zijn een paar van de deelnemende artiesten op de plaat: Lucinda Williams, Steve Earle & Reckless Kelly, Jennifer Warnes, John Cale, Lenny Kaye (van de Patti Smith Band), Calexico, goeie ouwe Ian Hunter (met de succulente barroom rocker 'One More Time'), de speciaal voor de gelegenheid opnieuw samengekomen Son Volt, The Minus 5 (met Peter Buck van R.E.M.) die zorgen voor een gloeiend 'I Was Drunk', Howe Gelb (met Polly Harvey op... antwoordapparaat), Caitlin Cary, Jon Langford & Sally Timms (met een fragiel 'Broken Bottle'), Charlie Musselwhite, The Jayhawks, Ian McLagan, Tres Chicas, Bob Neuwirth en M Ward with Vic Chesnutt & Howe Gelb. En omdat Escovedo sinds zijn debuut in de jaren zeventig de grenzen van zowat alle genres heeft afgetast (van zijn punkdebuut met The Nuns over de cowpunk van Rank And File tot americana, Tex-Mex, roots-, chicano- en countryrock, norteno, mariachi, rock, desert blues), is ook deze hommage-cd bijzonder rijkgeschakeerd. Goed alleszins voor 140 minuten heerlijke en eerlijke muziek én zeer leesbare liner notes van Dave Marsh in het cd-boekje. Wij hebben er ons geen seconde mee verveeld en gaan aan deze dubbel-cd de komende weken en maanden nog veel plezier beleven, we hopen van u hetzelfde (kopieer 'm alstublieft niet). En voor Alejandro Escovedo: minder zorgelijke tijden.