Review: Diverse artiesten - Te Gek!?

Kristien Hemmerechts vindt 'Te Gek!?' de beste cd van 2004, zo bleek twee Humo's geleden (Humo 3354) uit haar Eindejaarsvraagjes. Ze mocht zelf de inleiding van het begeleidende boekje schrijven, en daarin lezen we dat deze cd-voor-het-goede-doel, ...

Kristien Hemmerechts vindt 'Te Gek!?' de beste cd van 2004, zo bleek twee Humo's geleden (Humo 3354) uit haar Eindejaarsvraagjes. Ze mocht zelf de inleiding van het begeleidende boekje schrijven, en daarin lezen we dat deze cd-voor-het-goede-doel, een initiatief van de vzw Sint-Annendael Grauwzusters Diest, 'het taboe' wil doorbreken: er moet meer over psychiatrie en gekte gepraat worden, vindt mevrouw Hemmerechts.

Helemaal mee eens, maar een platenkoper wil allereerst goede muziek. Gelukkig is er op 'Te Gek!?' genoeg fraais te vinden, al hadden de meeste liedjes wel wat, euh, gékker gemogen. Opvallende bijdragen komen van gelegenheidsduo's: Roland Van Campenhout & PJDS brengen een dreigend 'Believe No More' - meteen het enige nummer dat geváárlijk gek klinkt - en Patrick Riguelle & Paul Poelmans brouwen een fraaie versie van Peter Hammills 'The Institute of Mental Health, Burning'. Ook sterk is 'Kevin' van rapper Essense, wiens tekst trefzekerder en dramatischer is dan al de rest hier verzameld.

Uit de Nederlandstalige sector onthouden we 'Moeder weer Meisje' van Jan De Smet & Jan De Wilde en de aanstekelijke hymne 'Al wie dit hoort' van Kris de Bruyne en - hij zou er eens niet bij zijn - Mauro Pawlowski. Guido Belcanto spreekt uit eigen ervaring in 'Meneer de Psychiater', over zijn moeizame relatie met zijn geslachtsdelen.

Minpunten? De 'Stemmen in mijn Hoofd' van Johan Verminnen lijken verdacht veel op de 'Riders on the Storm' van The Doors; 'Blood Makes Noise' van Mintzkov Luna klinkt slap en alledaags in vergelijking met het origineel van Suzanne Vega; Sioen bewijst met 'Zaterdag, op een middag' dat hij beter in het Engels zingt; en écht rampzalig is 'Give a Little Love' van Zornik. Maar verder is dit een benefiet-cd die u ook ná de kerstdagen gerust kunt opleggen. (Het 'Te Gek!?'-concert met verschillende gasten vindt plaats op dinsdag 5 april in de AB.)