null Beeld

Review: Dizzee Rascal - Boy in Da Corner

Onze Londense mates mogen ons fookin' nuts vinden, maar in onze huiskamer is UK garage nooit echt doorgebroken. Rond die mengvorm van house en drum'n'bass heeft altijd een sfeertje van coke, champagne en foute nachtclubs gehangen: niet echt ons ding,...

Herbert Struyf

Onze Londense mates mogen ons fookin' nuts vinden, maar in onze huiskamer is UK garage nooit echt doorgebroken. Rond die mengvorm van house en drum'n'bass heeft altijd een sfeertje van coke, champagne en foute nachtclubs gehangen: niet echt ons ding, en wellicht ook het uwe niet, want het genre is nooit veel verder geraakt dan het zendbereik van de Londense piratenradio's. Tot Dizzee Rascal op het toneel verscheen.

Meteen een kleine rechtzetting: de nieuwe garage-wonderboy maakt eigenlijk grime, een rauwe hiphopvariant van het genre. Grime is hét geluid van Oost-Londen en van Ayia Napa, de dodelijk hippe badplaats op Cyprus waar Dizzee Rascal begin juli messteken kreeg van - vermoedelijk - een lid van de rivaliserende So Solid Crew.

Dizzee - echte naam: Dylan Mills - is pas achttien, en schreef, produceerde en rapte alles op zijn debuut zelf; het wonderboy-verhaal moet dus minstens half waar zijn. Maar Rascal is ook de boy in da corner, de jongen die vanuit een hoekje toekijkt hoe zijn vrienden één voor één verstrikt raken in drugs, misdaad en geweld. 'I'm just sittin' here,' rapt hij, terwijl we op de achtergrond sirenes en geweerschoten horen; 'I watch so hard I'm scared my eyes might fail.' Wat hij ziet, maakt hem woedend; zijn raps klinken paniekerig, wraakzuchtig en kwetsbaar tegelijk; de vijfduizend woorden per minuut die hij uitspuwt, lijken wel van een andere planeet te komen dan wat het gros van de Amerikaanse mainstream-rappers aan smoothe flows voortbrengt. In zijn verwarring kiest hij soms voor de foute rolmodellen ('Dizzee run things like Idi Amin'), de verkeerde slachtoffers (de twee dochtertjes van de promiscuë 'Jezebel') of de gemakkelijke uitweg (stoere taal in 'Hold Ya Mouf' en 'Seems 2 Be'). Hij beseft dat hij ooit in beweging zal moeten komen, maar doet er alles aan om dat moment zo lang mogelijk uit te stellen ('Sometimes I wake up wishing I could sleep forever.'). Wij moesten voortdurend denken aan Tricky's 'Maxinquaye' en - vooral - aan Kurt Cobain: dezelfde wanhoop, dezelfde onzekerheid, dezelfde bravoure. Dizzee is een Nirvana-fan.

'Boy In Da Corner' heeft zopas de prestigieuze Mercury Prize gewonnen, Dizzee heeft meegewerkt aan de nieuwe single van Basement Jaxx, en het zou ons niets verwonderen mocht Madonna morgen aan de telefoon hangen. Voor één keer zou dat volkomen terecht zijn: een plaat zo rauw, opwindend en uit hart en ingewanden gegrepen als 'Boy In Da Corner' zult u dit jaar niet meer horen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234