Review: Dizzee Rascal - Showtime

Zijn debuut 'Boy in da Corner' was nog maar pas uit of Dizzee Rascal schreeuwde het al van de daken: zijn grimmige kruising van jungle, garage en hiphop mocht dan overal jubelend worden onthaald, zelf was hij allang bezig met zijn volgende meesterzet...

Katia Vlerick

Zijn debuut 'Boy in da Corner' was nog maar pas uit of Dizzee Rascal schreeuwde het al van de daken: zijn grimmige kruising van jungle, garage en hiphop mocht dan overal jubelend worden onthaald, zelf was hij allang bezig met zijn volgende meesterzet. En het stukske crapuul uit Bow, East London heeft woord gehouden: amper een jaar later ligt 'Showtime' voor onze neus - hij bloedt er nóg van, want dit is een rechtse directe van een plaat.

Waar Mike Skinner het voor de tweede cd van The Streets ging zoeken in de dagelijkse beslommeringen van een doordeweekse geezer, maakt Dizzee er geen geheim van dat hij een ster geworden is - maar voor dat succes dient een prijs betaald. Door hemzelf - in 'Hype Talk' portretteert hij zichzelf door het oog van zijn vijanden, in 'Face' wordt hij met de grond gelijk gemaakt door een vrouwelijke fan ('Switch the channel man/I'd rather see a better video/Something like Jay-Z or something!') - maar vooral door ons, zijn hooggeëerd publiek. Luister naar 'Respect Me', een neurotische monologue interieur waarin Dizzee meer spuwt dan rapt ('You people are gonna respect me/If it kills you' sist hij vervaarlijk): 't is het meest verbeten nummer van de plaat, maar haast álle tracks staan bol van de (amper) ingehouden kwaaiigheid.

Rascal rapt zo mogelijk nog sneller dan op 'Boy in da Corner', wat zijn teksten er niet begrijpelijker op maakt, maar de boodschap komt wél klaar en duidelijk over - raar maar waar. Dat is de verdienste van Dizzee-de-producer: de loodzware bassen in 'Respect Me', de Bollywood-echo's in 'Learn', de lunapark-beats van 'Stand Up Tall', de eurotrash van 'Flyin'' of de kinderlijk-speelse sample van Captain Sensibles 'Happy Talk' in 'Dream' (duidelijk geïnspireerd door 'Hard Knock Life' van zijn grote held Jay-Z), ze spreken voor zichzelf. Samen maken ze van 'Showtime' een 'Boy in da Corner' in de overtreffende trap. En daar zaten wij nu al een heel jaar op te wachten, zie.