null Beeld

Review: DJ Shadow - The Private Press


DJ Shadow is de man die zijn carrière begon door de drums van 'Sunday Bloody Sunday' van U2 te samplen, op die manier mee de triphop uit te vinden, en vijf of zes jaar geleden 'Endtroducing' te maken, een even ambitieuze als overrompelende plaat. ...

Gert Van Nieuwenhove


DJ Shadow is de man die zijn carrière begon door de drums van 'Sunday Bloody Sunday' van U2 te samplen, op die manier mee de triphop uit te vinden, en vijf of zes jaar geleden 'Endtroducing' te maken, een even ambitieuze als overrompelende plaat. En een zo ernstige dat ze Thom Yorke voor eeuwig en een dag in verwarring heeft gebracht, maar passons.

We hebben een paar beluisteringen - waarvan twee tijdens een onweer, een absolute aanrader - van 'The Private Press' nodig gehad om opnieuw gebeten te worden door DJ Shadow. De man gelooft nog steeds dat muziek, hoe onmodieus dat vandaag de dag ook mag klinken, iets kan betekenen in een mensenleven, en meer is dan een vrijetijdsbesteding, een beheersing van wat trucjes, en een op cd gestanst hebbedingetje dat je samen met een paar nieuwe schoenen oppikt in het shopping center om de hoek.

Laten we meteen zeggen wat er in onze ogen níét deugt aan 'The Private Press': het 'deep within you are at peace'-geneuzel van de song 'Blood on the Motorway', dat stukken machtiger zou zijn zonder die prozac-tekst; de zware studio-effecten die van 'The Private Press' een samenhangender geheel maken dan het debuut 'Endtroducing', maar die er ook voor zorgen dat de charme van de rommelige demo weg is; de ellenlange danklijst in het boekje; en de spoken word-intro en -outro die wijzen op een Concept. Laten we meteen zeggen wat we aan 'The Private Press' uitstekend vinden: het tweede en het derde derde.

Deel één komt gewoon te traag op gang: 'Fixed Income' wil halverwege de beste Morricone-western worden sinds Orbital 'The Box' verzon, maar belooft meer dan het waarmaakt. 'Un autre introduction' (sic) is met z'n op de kermis gewonnen 'Pénétrez dans cet univers musical' een interludium dat twee keer leuk is, en de derde keer niet meer. Very old skool en zelfs very nice, maar nergens noodzakelijk.

Dan begint het echte begin: 'Giving up the Ghost' en 'Six Days' bewijzen dat Shadow niet voor één beat is te vangen: het eerste maakt van de jonge U2 een avant garde-groep, en kapt na 2'50'' een welkome open plek in een bos van waanzin; het tweede is een popsong à la 'I Changed My Mind' (dat Shadow voor zijn maten van Quannum maakte) en is waarlijk schoon te noemen.

Op de b-kant (jaja) barst het profeterende eenmanskoor DJ Shadow helemaal los. Het ene moment zijn de stormen Oud-Testamentisch, een paar minuten later vindt hij in 'Right Thing/GDMFSOB' zijn variant op de funky chicken uit: de supersonische legbatterijkippenpolka. Het zal Daft Punk en De Vogeltjesdans wel nooit verdringen van de playlist van trouwpartijen, maar het toont nu al aan dat Shadow geen humorloze nerd is, en dat hij genoeg magie tussen de beats gooit, maar ook genoeg Tourette-aanvallen tussen de magie.


'Mashin' on the Highway' is super: een spastische variant op het dansbaarste van Art Blakey, een gestoorde brok funk die aan de vetste fucked up jazz van Red Snapper doet denken, en de tegenpool van all things lounge. En dat voor een song over verkeersagressie.

Daarna wordt nog een derde keer keer van 'diep' naar 'dwaas' geswitcht, en sluiten een kerkorgel, een parodie op 'Why Does My Heart Feel So Bad?' van Moby, en de goeie, New Order-achtige single 'You Can't Go Home Again' (mét sample van 'El Condor Pasa') zeventig minuten eigenzinnigheid af. Ongetwijfeld gaat het ooit ook iets betekenen.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234