Review: Don't Come Knocking

In de jaren zeventig hielp Wim Wenders samen met Fassbinder en Herzog de Duitse cinema op de wereldkaart zetten ('Alice in den Städten', 'Im Laufe der Zeit', 'Der Amerikanischer Freund', 'Der Stand der Dinge'), maar na zijn ultieme meesterwerk 'Der ...

In de jaren zeventig hielp Wim Wenders samen met Fassbinder en Herzog de Duitse cinema op de wereldkaart zetten ('Alice in den Städten', 'Im Laufe der Zeit', 'Der Amerikanischer Freund', 'Der Stand der Dinge'), maar na zijn ultieme meesterwerk 'Der Himmel über Berlin' uit 1987 begon hij aan een lange, lange val, met het protserige 'Million Dollar Hotel' als absoluut dieptepunt. We dachten al dat we Wenders definitief konden afschrijven, maar de laatste jaren begint hij toch weer een beetje interessant te worden: Herr Wim is nog altijd niet goed bezig, maar je vóélt tenminste dat hij zich probeert te herbronnen. En in 'Don't Come Knocking' zien we zowaar enkele glimpen van de goeie ouwe Wim. Het scenario werd hem aangeleverd door Sam Shepard, die eerder ook 'Paris, Texas' neerpende - het lijkt wel een reünie - en de mythische Shepard vertolkt tevens de hoofdrol: hij is Howard Spence, een weggedeemsterde (!) acteur die midden in de opnames plotseling zijn biezen pakt, zijn mobieltje stukgooit en zijn bankkaarten verknipt, en door droeve prairielandschappen en in melancholische woestijnstadjes op zoek gaat naar, nou ja, iets. Zolang Howard enigszins doelloos on the road is proef je een hervonden spontaniteit - alsof de cineast na al die jaren eindelijk nog eens in een staat van genade stond te filmen - maar zodra de verloren zoon ten tonele verschijnt, krijgt de kakfilmer in Wenders weer de bovenhand en zinkt 'Don't Come Knocking' definitief weg in een pijnlijke aaneenrijging van slecht vertolkte familietafereeltjes waar we verder geen woorden aan vuil gaan maken. Conclusie? Wenders is nog altijd té ver heen, maar zijn muze begint zich weer stilletjes te roeren. Lees onze lippen: dienen Duitser gaat nog interessante films maken.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234