Review: Donavon Frankenreiter - Donavon Frankenreiter

Donavon Frankenreiter - een naam als een stripfiguur, het uiterlijk van een Duitse trucker - verdiende tot voor kort de kost als windsurfer. Op één van zijn schaarse momenten aan wal raakte hij bevriend met Jack Johnson, een ex-collega die de sur...

Donavon Frankenreiter - een naam als een stripfiguur, het uiterlijk van een Duitse trucker - verdiende tot voor kort de kost als windsurfer. Op één van zijn schaarse momenten aan wal raakte hij bevriend met Jack Johnson, een ex-collega die de surfplank met succes voor het rockpodium had verruild. Met de beperkte houdbaarheidsdatum van zijn atletische lijf in gedachten besloot Frankenreiter diens voorbeeld te volgen, en dat mag u letterlijk nemen: net als Johnson schrijft hij ouderwetse, akoestische popliedjes met vegen folk en blues, en ook hij speelt ze met de energie van iemand die een halve dag in de zon heeft liggen bakken. Hij liet zijn debuutplaat bovendien door Johnson produceren, schreef en zong met hem de single 'Free', en haalde ook diens fantastische hulpje G. Love in huis.

Moet u daar blij mee zijn? Ja, en zeker als u houdt van, euh, Jack Johnson, G. Love, Ben Harper of Eagle-Eye Cherry, want voor al die heren hoeft Frankenreiter nauwelijks onder te doen. De man heeft een behaaglijke, licht negroïde stem, en zijn feelgood-liedjes toveren u (enfin: ons) terstond een brede glimlach op het gelaat. Zelfs een sentimentele draak als 'Call Me Papa', opgedragen aan zijn zoontje Hendrix (een aai over uw bol als u weet naar wie het ventje genoemd is), konden wij zonder meer tolereren - het zal aan het herfstweer gelegen hebben.

Zal 'Donavon Frankenreiter' de eindejaarslijstjes halen? Ach welnee. Maar het is wel een plaatje om in dit weggeregende seizoen - zomer, volgens F. Deboosere uit Ukkel - op gezette tijden naar te verlangen. Zorg dat u vóór de volgende stortbui in de platenwinkel bent.