Review: Douglas Coupland - Speler 1

'Aan de vooravond van een wereldwijde ramp zitten vijf mensen opgesloten in een cocktailbar op het vliegveld': mijn jongenshart ging in galop bij het lezen van de flaptekst van 'Speler Een' (Meulenhoff), de nieuwe roman van Douglas Coupland.

Kristoff Tilkin

In gedachten hoorde ik een televisietoestel onheilsberichten uitbraken, zag ik vliegtuigen uit de lucht vallen en grote zwarte rookpluimen boven de skyline verschijnen; er flitsten beelden door mijn hoofd van eenlingen die proberen te ontkomen aan de rattenklauwen van de losgeslagen meute. FUN!

En ik begon te lezen: Coupland introduceert zijn vijf personages op zijn Couplands – hij laat ze drammen over maatschappelijke fenomenen, mijmeren over de vele afritten die ze gemist hebben op hun levenspad, zichzelf moed inpraten terwijl ze tasten naar de klink van de dichtstbijzijnde nooduitgang.

Soms zijn de vijf gewoon de spreekbuis voor des schrijvers persoonlijke trouvailles over deze modern times, en dat levert als vanouds vermakelijke passages op: 'De spellingscontrole van zijn computer dwingt hem altijd het woord 'Internet' met een hoofdletter te schrijven. Alsjeblieft, zeg. De Tweede Wereldoorlog heeft zijn hoofdletters echt verdiend. Het enige wat internet doet, is mensen uit de werkelijkheid wegzuigen.'

Diezelfde werkelijkheid slaat in als een bom wanneer een nieuwslezer op tv bericht dat een vat ruwe olie de grens van 250 dollar overschrijdt: de wereld stuikt in elkaar, al horen de personages alleen het vage geluid van explosies in de verte. FUN!

Even lijkt 'Speler Een' te evolueren naar een papieren versie van de betere action flick, maar dan gaat Coupland keihard op de rem staan: er volgen discussies over het leven, de dood, het hiernamaals en de tijd, alsook een keur aan weemoedige uitlatingen over de zinloosheid van het bestaan: 'Ik wil niet zomaar een levend organisme zijn dat komt en gaat en geen enkel spoor op deze planeet achterlaat.' (Waarop de ander: 'Wat is daar mis mee?' Goed punt, wel.)

In het slothoofdstuk gaat Coupland eindelijk in overdrive, maar helaas op het verkeerde rijvak: hij haalt zijn hiernamaalstruc weer van onder het stof (in 'Vriendin in coma', 'Hé Nostradamus' en 'Eleanor Rigby' regen dooie personages ook al wijsheden aan elkaar) en serveert een kleffe uiteenzetting over de toekomst. Resultaat: géén high score voor 'Speler Een'.

undefined