Review: Eagles of Death Metal op Pukkelpop 2012

Frontman Jesse ‘The Devil’ Hughes is Eagles of Death Metal. De man kwam, gehuld in een T-shirt met een opdruk van de Stars and Stripes, met een brede grijns op de tronie al duckwalkend het podium op, stampte z’n sigaret uit, legde z’n haren in de plooi en krulde z’n ontzagwekkende snor met speeksel de hoogte in: hij was er klaar voor, en u ook.

Katrien Depecker

Waar

Main Stage

Genre

Rock ‘n roll, baby!

Hoogtepunt?

Hun laatste cd ‘Heart On’ dateert alweer van 2009, en ze speelden ook geen nieuwe nummers – Hughes’ soloproject Boots Electric zit daar wellicht voor iets tussen – maar dat deerde niet: EODM zijn altijd geestig, en de set die ze deze namiddag speelden zou perfect als een best of kunnen dienen. ‘Don’t Speak (I Came to Make a Bang!’, ‘English Girl’, ‘Whorehoppin’ (Shit, Goddamn)’, ‘Secret Plans’: u kreeg er niet genoeg van, en Hughes zelf ook niet. Na ‘Cherry Cola’ sprak hij z’n appreciatie uit voor alle ‘beautiful cannibalistic motherfuckers’ die ondanks de hitte toch in de blakende zon voor de Main Stage stonden: ‘Every time we come here, you motherfuckers never fail to disappoint!’ Na afsluiter ‘Speaking in Tongues’ – met een geweldig gitaarduel tussen Hughes en Dave Catching – gooide de Snor z’n T-shirt in het publiek, stak een sigaret op, en weg was ‘ie.

Dieptepunt

Oké, het optreden verschilde misschien niet veel van hun vorige passage op Pukkelpop, maar toch: een set van vijftig minuten is wel érg kort.

Blikvanger

Hughes zelve: hij ziet er niet uit, maar wat een sexy motherfucker. En hij speelt z’n imago van ladies’ man maar al te graag uit: tijdens opener ‘I Only Want You’ wees hij constant naar de dames in het publiek, onderwijl naar z’n kruis grijpend; de rest van het optreden bleef hij dollen met de deernes op de eerste rijen.Ook in het publiek gespot: jongens met opplaksnorren!

‘When you go home tonight, I want you to look your momma in the eyes, and tell her: ‘Momma, I’ve never been rocked so hard by a moustache in my life! Can you dig it?’ – ons moeke is al op de hoogte.

Zoals Hughes zelf verschillende keren uitriep: ‘Can I get an amen for that?’

Applausmeter