Review: Eagles of Death Metal op Rock Werchter 2009

We zijn vertrokken. En hoe! Eagles Of Death Metal speelde een retestrakke set waar het speelplezier vanaf spatte.

Het optreden

Eagles Of Death Metal, met Jesse Hughes in een gesigneerd Lilly Allen-T-shirt, was onder de indruk van the biggest crowd they ever played for in their fuckin' lives'. Maar wat hebben ze ervan genoten, en wat een geweldig goeie, bad ass rockshow hebben ze de - ondanks de verzengende hitte - waanzinnig enthousiaste crowd gegeven. Voor wie dit later thuis leest: ja, u was nu al geweldig.

Josh Homme was er niet bij, maar achter de drumkit zat zijn Queens Of The Stone Age-collega Joey Castillo. In de coulissen keken moeder Hughes én het zoontje van de zanger geamuseerd toe. Halverwege de set riep een jongen vanaf de derde rij om Shit Goddamn' en kreeg meteen waar hij om vroeg: een wervelende versie van Whorehoppin''. Hughes, die zich tegenwoordig liever Boots dan Devil laat noemen, zeker als zijn ma in de buurt is, was oprecht dankbaar voor de respons, dat bewees de gulle glimlach onder zijn marmot van een moustache, en hij bediende het publiek wat graag op zijn wenken. Vanaf dan speelde de groep steeds strakker, en werden we getrakteerd op messcherpe momenten met Cherry Cola' en Wannabe in L.A.' als hoogtepunten.

Meer dan dertig graden op de wei, meer dan honderd procent rock-n- roll op het podium. Meer moet dat eigenlijk niet zijn, en warmer hoeft het zeker niet te worden. En of we vertrokken zijn!

Een jongen op de derde rij riep Shit Goddamn', en kreeg een wervelend Whorehoppin' om de oren.

Godverdomme, I really don't know what to say right now!' (Zanger Jesse Hughes is onder de indruk van het enthousiaste publiek)