Review: Eagles of Death Metal op Rock Werchter 2015

Eén van de eerste concerten op de eerste dag Werchter, en toch weten we al dat we deze nacht wakker zullen liggen. Niet van de occasionele lapzwans die onze tent geheid weer zal komen binnenkukelen, of van zijn strijdkreet - hoereuh! - maar omdat we op die eerste dag Eagles of Death Metal gezien hebben, en na afloop tóch niet gelouterd bleken.

Tom Raes

Wij waren er nochtans klaar voor - als voorbereiding zelfs onze pint getooid met zo'n kek roos parapluutje. Er is dan ook maar één band die het kan wagen het hoofdpodium op te struinen op de tonen van het relnichterige 'Everybody Dance Now', en niet toevallig is dat dezelfde band die Jesse Hughes als frontman heeft: het soort besnorde duivel dat op weg naar Rock Werchter wegwijzers naar 'Camping' ziet staan en ervan overtuigd is dat het een werkwoord betreft dat niets met tenten te maken heeft.

Weinig aan Eagles of Death Metal is ernstig. Dat zie je ook aan Dave Catching, de man met de naam als een openklikkende kassa, die ooit - vele manen geleden - zijn laatste moer gegeven heeft en nu met een zelfgegroeide baard en een zelfgestolen sombrero gitaar staat te spelen. Was er dan weer niet, en dat was jammer: Josh Homme, die vorig weekend nog achter de ketels zat op Best Kept Secret, maar in Werchter op raadselachtige wijze weer verdwenen was. Dat kan je desgewenst erg vinden: Homme is dan wel geen begaafd drummer, hij is wél nog altijd de meest begaafde Josh Homme. En dat scheelt gauw een halve ster.

Waar de rest van de score dan heen is? Vaak moeilijk te zeggen bij concerten als dit, die nooit geweldig zijn maar ook nooit dramatisch worden. Hier was het echter wel duidelijk waar het fout ging: in 'Don't Speak (I Came to Make a Bang)'. Hughes, op dreef en net z'n heupen van de leiband gelaten, schrikt zich een ongeluk wanneer middenin het nummer de speakers van het hoofdpodium het nét niet op een ontploffen zetten. Een daverend gekraak en geruis. Wie op de eerste rijen staat, beleeft even z'n eigen kleine Hiroshima. 'That fucking scared the shit outta me', schreeuwt Hughes naar de geluidsman. Snel vergeten, tot de eerste rijen in 'Cherry Cola' aan hun Nagasaki toe zijn: alweer het geluid van een oorverdovende stofzuiger die alle fun komt opslokken. Wie op de eerste rij staat en onlangs niet meedeed aan de oordoppenactie van Humo krijgt daar in een oogwenk spijt van. Betere marketing hadden we niet kunnen wensen, maar leuk is anders.

Behoorlijke domper, want weg vaart en wég onbezorgde leute die je hoopt op te doen bij Eagles of Death Metal - om maar te zwijgen over dat vervloekte parapluutje dat vast kwam te zitten in onze keel nadat we, om zelf te bekomen van de schrik, van de weeromstuit onze pint in één teug naar binnen kapten. 'Zonde van Eagles of Death Metal, had anders weleens de gedroomde festivalopener kunnen zijn', zuchtte ook de man van de EHBO, z'n pincet halfweg ons strottenhoofd pulkend. Had dat kleine onding op weg naar beneden niet opengeklapt en ook nog eens onze luchtpijp geblokkeerd, we hadden 'm gelijk gegeven.

Hughes die z'n gitaar overhandigde aan een roadie om de oorzaak van het impromptu geluidsbombardement uit te pluizen, en het dan maar op een memorabel dansen zet. En als er één iemand is waar we uren naar kunnen kijken als die het op een dansen zet, is het Jesse 'The Devil' Hughes.

tuuuuuuuuuuuuuuuuut

'That was some crazy interception by the gods of rock 'n roll!' - De eerste keer wou je Hughes nog geloven, maar na de tweede keer begon je te geloven dat de Schuer z'n vaste geluidsmannen niet verteld had dat het festival een week vroeger begon.

Bekijk 'Bad Dream Mama' & 'Don't Speak' van Eagles Of Death Metal op Rock Werchter 2015: