null Beeld

Review: Editors op Best Kept Secret 2016

Ik ging m’n standpunt over een mogelijke Brexit laten bepalen door Editors. Het verdict: ze mogen erin blijven, die Britten.

'Tom Smith blijft leuker om naar te kijken dan - ik namedrop een willekeurige gewezen Miss Belgium - Luc Van den Bossche'

Werd ik onbarmhartig in de rapen getrapt? Binnenstebuiten gekeerd en ondersteboven gedraaid? Bewogen tot fantaseren, hallucineren en m’n zieltje masturberen? Neen. Mijn grote emoties hielden hun regenjasje aan. Maar toch stond ik te genieten van Editors. Je kan de oude Editors bewenen, en het hartstochtelijk jammer vinden dat dat mooie groepje met z’n Joy Division-posters aan de muur eigenlijk niet meer bestaat. Maar je kan net zo goed de nieuwe Editors toejuichen, de grote, protserige, euforie blowende hitparadeband. De niche van Tom Smith en z’n groep is nu al een paar jaar duidelijk en onomkeerbaar afgebakend: festivals afsluiten. Een volle wei iets geven dat ze thuis op de boerderij niet kan krijgen. Met gestileerd drama adieu zeggen. Doortastend onderhandelen met de vakbond van het festivalgeluk. Dat doen ze, en dat doen ze goed.

Het is waar, de nieuwste songs – vis noch vlees noch granola-dingen als ‘Oceans of Night’ en ‘Marching Order’ – stonden zich te vervelen. En ‘No Sound But the Wind’ blijft natuurlijk een vervelende klier – als ik stroperig gehuil om onduidelijke redenen wil horen, beluister ik wel gewoon m’n eleven months old. Trouwens: alles goed daar bij je oma, Polly? Papa komt straks weer naar huis. Maar weer naar de muziek: een beetje tot m’n eigen verbazing bleek m’n vriendschap met oudere songs als ‘Munich’, ‘The Racing Rats’ en ‘An End Has a Start’ geheel intact. Ze klonken kraakhelder, doceerden lesjes zelfvertrouwen, en lieten zich heerlijk hoerig meebrullen. Je moest al een penopauzerende belastinginspecteur zijn om daar sikkeneurig over te doen.

Bovendien blijft Tom Smith leuker om naar te kijken dan – ik namedrop maar even een willekeurige gewezen Miss België – Luc Van den Bossche. De handen van Smith dansten een warrig ballet, zijn ogen leken voor het eerst naar de wereld te kijken, zijn grimas deed vermoeden dat hij backstage op een selfiegeile Ignace Crombé was gelopen. Smith is een aandoenlijke kermisvogel, een mooie entertainer. ‘Vakmanschap’ is in mijn wereld misschien niet de kwaliteit waarmee je het liefst gecomplimenteerd wil worden – je wil je toch graag laten voorstaan op je talent, op je passie, op je geile gave om mensen een hartritmestoornis cadeau te doen. Maar een belédiging is het nu ook weer niet, dus zeg ik het goedbedoeld en zonder enige ironie: Tom Smith is een puike vakman. De papperige disco van ‘Papillon’ illustreert misschien nog het best wat hij anno 2016 wil zijn, en eigenlijk ook gewoon glansrijk ís: een timide flankverdediger die zich heeft omgeschoold tot een kopbalsterke centrumspits voor op de posters.


Het moment

‘Smokers Outside the Hospital Doors’, al vroeg in de set, is nog altijd prachtige, euforische tristesse.


Het publiek

Misschien wel voor het eerst in de geschiedenis van Best Kept Secret had je echt het gevoel dat je naar een festivalheadliner stond te kijken: ondanks de regen stond het strand afgeladen vol, en werd het een groter festival dan het in wezen is.


Quote

‘Eén selfie maar, één! Dat is nu toch geen moeite? Toe, Tom. Als ik geen krijg, steek ik m’n broek af.’ – Ignace Crombé backstage, net voor ie werd afgevoerd.


Tweet

En iemand die zich op Twitter ‘Paddo Poes’ noemt, kan je toch alleen maar ernstig nemen?

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234