Review: Editors op Rock Werchter 2012

Hoewel ze niet meteen de vrolijkste band op aarde zijn, vonden Editors toch dat ze hun tienjarige bestaan toch niet zomaar konden laten voorbijgaan. Plaats van het feest: de Main Stage. Genodigden: elk en ieder van u. En niemand die fashionably late was of zich met een smoes vroeger uit de voeten probeerde te maken!

Op de planken

Het optreden was dus vooral een terugblik op de afgelopen tien jaar, aangevuld met een paar nieuwe nummers – opener ‘Sugar’ en (eerste) afsluiter ‘Nothing’ – en opgeleukt met vlammen en vuurwerk.

Het trieste ‘Smokers Outside the Hospital Door’ (we kunnen geen ziekenhuis meer passeren zonder eraan te denken), het catch 22-nummer ‘An End Has A Start’ en doorbraaksingle ‘Munich’ (fuck, wat blijft dat toch een goéd nummer): ze werden stuk voor stuk door een gloomy Tom Smith gebracht met een intense ingetogenheid die balanceerde op de fijne lijn tussen romantiek en dramatiek - zonder pathetisch te worden. Bij de begintonen van ‘The Weight of the World’ klapte u dicht, hoewel u nog geen minuut ervóór Smiths persoonlijke achtergrondkoor was op ‘Blood’.

Na ‘Nothing’ nam de band afscheid, en u bleef ietwat verweesd achter: geen ‘Papillon’? Twee minuten later kwamen Smith & co. terug voor de afterparty: bisnummers ‘No Sound But The Wind’, het nieuwe ‘Two Hearted Spider’ en – uiteraard – de dark disco van ‘Papillon’ werden gevolgd door een minútenlang vuurwerk, en we voelden ons weer eventjes vijf jaar.

Editors anno 2012: we hebben ze misschien al iets innemender geweten, maar toch zouden we geen enkele festivalpassage kunnen overslaan.

Dat ‘No Sound But The Wind’ twee jaar geleden een instant hit werd dankzij Jason Callewaert – die op de schermen te zien was terwijl hij het nummer meezong alsof zijn leven ervan afhing – staat in het collectieve geheugen van de Werchter-bezoekers gegrift. En wie o wie werd door de cameraman opgemerkt terwijl Smith op de piano opnieuw de akoestische versie van de song bracht? Ja-ha! Puur toeval of opgezet spel? Who cares: ieder van u afzonderlijk herkende ‘m meteen, wat dan weer voor een gedeeld moment van verrassing en vreugde zorgde. Ongetwijfeld nu al één van de topmomenten van Werchter 2012.

Krijsen, tieren, blaten: de festivalcitaten

‘Thank you, it’s been a very special night for us. We’d love to stay all night, but we can’t.’ – Smith neemt – mét iets wat op een glimlach leek, jawel – afscheid van u, vlak voor ‘Papillon’ ingezet wordt.

Bekijk hier het filmpje van het afsluitend vuurwerk van Editors »