null Beeld

Review: Editors op Rock Werchter 2013 (Main Stage)

Liefdes in recessie, levens met een mankepoot: Tom Smith en zijn Editors blijven de gevoelige chroniqueurs van al het gruis dat tussen droom en daad woont. En het was mooi, zondagavond op de Main Stage, maar nét niet beklijvend genoeg.

Jeroen Maris

Vanaf seconde één was duidelijk dat Tom Smith dit als een memorabele avond had opgevat: als je in je uppie én akoestisch met 'Nothing' opent, een wondertje dat op het nieuwe 'The Weight of Your Love' staat, dan ben je iets van plan. Maar een minuut later kan je ook een totaal ander signaal geven - als je in volle ernst 'A Ton Of Love' (ook al nieuw) over de wei laat kitschen. Ouwe U2, en voor ouwe U2 hebben we toch YouTube?

'Liefdes in recessie, levens met een mankepoot: Tom Smith en zijn Editors blijven de gevoelige chroniqueurs van al het gruis dat tussen droom en daad woont'

Editors citeerden democratisch uit hun vier platen. Uit 'The Back Room' was er bijvoorbeeld het pittige 'Bullets', en uit 'An End Has a Start' een met vaste pianohand getimmerd 'The Racing Rats'. En goed dat ze zich niet schamen voor 'In This Light and on This Evening', hun gecontesteerde derde: de titelsong was New Order op tranquilizers, afgetopt met een episch galmende finale - want bij de grafzerk van de jaren tachtig worden de bloemen nog elke dag ververst. En 'Eat Raw Meat = Blood Drool', de afsluiter van de reguliere set, is misschien wel hun meest onderschatte song.

Smith was opvallend beheerst, vond ik - weinig slappe handjes en troebele lodderogen. Alleen tijdens 'An End Has a Start' grimaste hij nog als een Touretter met een wijntje uit. 't Is een gerijpte band, Editors, aangevuurd door een frontman die eeuwig twijfelt, maar in al zijn wankelmoedigheid wel de ene in het hart klauwende song na de andere uit z'n mouw schudt. Maar de som der delen verscheen maar niet correct op het telraam: de hele tijd had ik het gevoel dat ik iets stond te missen - al heb ik geen half idee wát precies. Laat het dit maar wezen: het was mooi, maar net niet beklijvend genoeg.


Het moment

Een moeilijke. 'Smokers Outside the Hospital Doors', dat prachtig stilleven met Bastos en baxterpaaltje? De dreigende somberte van 'Sugar', of het energieke 'Munich'? Of toch maar het mooie, wat unheimliche 'Formaldehyde'? Nee, schrijf deze maar op: de wat onverwachte Springsteen-cover. Met 'Dancing in the Dark' grepen Smith en co de hele Werchterwei collectief bij de fluit.


Het publiek

Na vier dagen slempen en slurpen leek u bepaald niet meer op een gedisciplineerd elitekorps. U stond er aanvankelijk dan ook wat apatisch bij, maar toen in de bissen de softpornodisco van 'Papillon' lekker lang opgerekt werd, zagen we u toch weer dansen als heuse prom queens and kings.


Quote

'This is our one year anniversary tonight.' Tom Smith herinnert zich hoe Editors een jaar geleden verloren gelopen was in zichzelf, en in Werchter de vitamientjes vond om toch verder te lopen. In de nieuwe bezetting - met Justin Lockey op gitaar, Elliott Williams op synths en de jonge Belg Bart Steenhaut veelbelovend op backings - is Editors weer een soepel lopend bandje.


Tweet

Allemaal tezamen: cute!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234