Review: Emiliana Torrini - Fisherman's Woman

Emiliana Torrini is een IJslandse van Italiaanse afkomst - nee, wij wisten ook niet dat het bestond. Op haar eerste plaat, met de afgrijselijke titel 'Love in the Time of Science', klonk ze als een gladgeschuurde Portishead, later verscheen ze op d...

Emiliana Torrini is een IJslandse van Italiaanse afkomst - nee, wij wisten ook niet dat het bestond. Op haar eerste plaat, met de afgrijselijke titel 'Love in the Time of Science', klonk ze als een gladgeschuurde Portishead, later verscheen ze op de soundtrack van 'Lord of the Rings' en verzekerde ze zich van een goed pensioen als auteur van Kylie Minogues 'Slow'.

En nu is er dus 'Fisherman's Woman', twaalf intieme popliedjes, ingekleurd met akoestische gitaren, wat percussie, een piano of basgitaar - in 'Lifesaver' volstaat zelfs het geruis van de zee. Door die spaarzame aanpak gaat alle aandacht naar de stem, en die is lieflijk, fluweelzacht én sterk. Bejaarden horen er wellicht Sandy Denny in, jongeren een ontspannen Nina Persson (Cardigans), inwoners van Ruisbroek denken aan neeka, en wij stellen ons de gelukzak voor die elke morgen naast haar wakker mag worden.

Soms neigt Torrini naar seventies folk ('Serenade'), of gewoon saaiheid ('At Least It Was'), maar verder klinkt dit allemaal erg mooi en tijdloos. Goed, haar lieven blijken er nogal eens vandoor te gaan, en ze slaat ook geregeld een fles te veel achterover, maar Torrini's motto is toch vooral 'home alone and happy, nothing brings me down' - vast niet toevallig de eerste regel die ze u toefluistert.

Op de keper beschouwd, klinkt Torrini vooral als een IJslandse van Italiaanse komaf. Zo willen we er meer!

(Emiliana Torrini speelt op woendagavond 23 maart in de Botanique in Brussel)