Review: Emiliana Torrini op Rock Werchter

Onder een broeierige zon een uur lang naar de bloedmooie Emiliana Torrini staan kijken en er nog voor betaald worden ook! We moeten niet schijnheilig doen: voor ons had Werchter heel wat slechter kunnen beginnen.

Het optreden

De zoetgevooisde IJslandse met Italiaanse roots had gisteren bij aankomst op Zaventem nog mogen constateren dat haar bagage niet was meegereisd (wij vermoeden dat het extravagante roze-groene kleedje dat ze vandaag droeg uit de kleerkast van Cathérine Van Eylen komt), maar dat liet ze allerminst aan het hart komen: nog vóór ze vijf nummers ver was had ze het publiek al getrakteerd op het ondertussen tien jaar oude maar nog steeds bijzonder catchy Heartstopper', het springerige en opgewekte Big Jumps' (uit Me and Armini') en het poppy Sunny Road' (voor de schattige clip won ze enige tijd geleden de IJslandse Video of the Year-Award). In het etherische Lifesaver' hoorden wij flarden van landgenote Björk – zelf huivert ze bij elke vergelijking – maar met Nothing Brings Me Down', Unemployed in the Summertime' en Me and Armini' bewees ze dat ze meer is dan de zoveelste Björk-kloon.

We moeten eerlijk zijn: er zijn podia waar Emiliana Torrini beter tot haar recht zou komen – de Marquee van de Schuer leek ons net iets te groot voor de vaak intimistische nummers, en het geluid zat er niet altijd pal op – maar dat neemt niet weg dat de 32-jarige bosnimf het publiek van Werchter vandaag toonde dat ze heel wat in haar mars heeft.

Aan uw enthousiaste reactie te horen zonder twijfel het aanstekelijke lentehitje Jungle Drum', waar ze haar set mee afsloot.

Naast het obligate Thank you for coming to see us play, very much appreciated', perste de dartele jongedame er ook een filosofische wijsheid van Lao-Tse-proporties uit: It takes a hell of a lot of bravery to allow yourself to be happy'.