null Beeld

Review: Emmylou Harris - Anthology

De nieuwe Emmylou Harris is de oude niet. Wie de mooie grijze dame alleen van haar drie laatste cd's kent ('Wrecking Ball', 'Spyboy' en 'Red Dirt Girl') zal aanvankelijk vreemd opkijken van deze 'Anthology' die de vorsers van het onvolprezen Rhino Re...

Marc Didden

De nieuwe Emmylou Harris is de oude niet. Wie de mooie grijze dame alleen van haar drie laatste cd's kent ('Wrecking Ball', 'Spyboy' en 'Red Dirt Girl') zal aanvankelijk vreemd opkijken van deze 'Anthology' die de vorsers van het onvolprezen Rhino Records gebloemleesd hebben uit haar bijna kwarteeuw bij Warner en Reprise, maar daarna toch deemoedig het hoofd buigen bij zoveel schoonheid. Want meer nog dan op de vijf jaar geleden verschenen, en wat ons betreft iets té volledige, box-set 'Portraits', blijkt uit deze twee 'Anthology'-cd's dat, als er vandaag de dag iets bestaat als moderne country-muziek, we die in de eerste plaats te danken hebben aan Emmylou Harris. Ondanks en wellicht ook dankzij haar diepe verering voor de Hank Williamsen, Hank Snows, Buck Owensen en andere Merle Haggards van deze wereld, heeft ze vanaf haar prilste begin beseft dat C&W ook iets anders kon zijn dan een Zuiderse variant van de smartlap, en dat strekt haar nog steeds tot eer. Net zoals een auditieve rondgang langs de 44 tracks van deze nieuwe collectie overvloedig bewijst wat eigenlijk niet meer bewezen zou moeten worden: dat Emmylou Harris tot de allergrootste interpreten behoort dankzij haar stem en haar talent om met haar stem de verborgen gedeelten van de ijsberg te ontdooien die onder het oppervlak van élke goede song liggen.

Ze is sober wanneer ze sober moet zijn ('Together Again', 'Sweet Dreams'), rauw wanneer rauw aan de orde is (Paul Simons 'The Boxer'), vol bewondering voor de meesters van de rock en aanverwante (via prachtige versies van Chuck Berry's 'You Never Can Tell', Lennon & Mc Cartney's 'Here, There and Everywhere', The Everly Brothers' 'So sad' en Doc Pomus & Mort Shumans Drifters-hit 'Save The Last Dance For Me') en ze is vooral volkomen zichzelf op de songs die ze samen met mensen als Bill Danoff ('Boulder To Birmingham') of Paul Kennerley ('White Line', 'Heartbreak Hill') zelf schreef.

'Anthology' (geen 'Greatest Hits', want die heeft ze nooit gehad) is zowel door de inhoud - er staat gewoon geen enkel slecht nummer op - als door de verpakking (inclusief handig boekwerkje) een uitmuntend geschenk. En dan bedoelen we: voor uzelf.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234