Review: Enemy at the Gates

Trouwe lezers herinneren zich ongetwijfeld nog de hallucinante Humo-reeks (gebaseerd op het boek van Anthony Beevor) over het beleg van Stalingrad. Die veldslag staat geboekstaafd als één van de gruwelijkste gebeurtenissen uit de Tweede Wer...

Erik Stockman

Trouwe lezers herinneren zich ongetwijfeld nog de hallucinante Humo-reeks (gebaseerd op het boek van Anthony Beevor) over het beleg van Stalingrad. Die veldslag staat geboekstaafd als één van de gruwelijkste gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog: honderdduizenden soldaten werden afgeslacht en Stalingrad werd door een onophoudelijke reeks Nazi-bombardementen herschapen in een rokende ruïne, waar zieke soldaten zich bezondigden aan kannibalisme en uitgehongerde ratten zich tegoed deden aan bevroren tenen. Een geschikt decor voor een staalharde oorlogsfilm, zou je denken, maar die fuckin' Fransoos Jean-Jacques Annaud laat - de box office indachtig - in zijn met veel bombarie aangekondigde Stalingradfilm 'Enemy at the Gates' (de duurste Europese film aller tijden!) de ratten en de tenen volledig links liggen, ten voordele van een portie belegen spanning en een zwik fletse romantiek. Na een redelijk indrukwekkende 'Saving Private Ryan'-ouverture, focust Annaud in op het duel tussen de legendarische Russische sluipschutter Vassili Zaitsev (Jude Law) en de (verzonnen) Duitse Majoor Koenig (Ed Harris), die mekaar zonder veel begeestering en tot vervelens toe in de stukgeschoten stad opjagen. Van de gruwel van de veldslag of van het leven in de stad krijgen we geen mieter te zien. Annaud doet in feite krék hetzelfde als de Russische propagandamachine die in die tijd op volle toeren draaide: hij blaast Vassili op tot een held van buitenmenselijke proporties, en zwijgt als vermoord over het leed van de bevolking. De onvermijdelijke romantische noot klinkt helemáál vals. Vassily en zijn vriend Ivan Danilov (Joseph Fiennes) hebben immers allebei hun oog laten vallen op hetzelfde harde grietje (Rachel Weisz). Om het maar eens cru te zeggen: 'Enemy at the Gates' gaat helemaal niet over het beleg van Stalingrad, maar over het beleg van Rachel Weisz' stalen gat. De bloedigste veldslag uit de geschiedenis, en Annaud maakt er een bloedeloze love story van! Dat knaagt aan onze ziel, als ratten aan een teen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234