Review: Eric Andersen - Beat Avenue
'Beat Avenue', de nieuwe dubbelcd van Eric Andersen, bestaat uit twee delen. Niet verwonderlijk voor een dubbel-cd, horen wij u denken, maar toch: op cd één is de reguliere singer-songwriter aan het woord, terwijl cd twee opvang biedt aan twee 'son...
'Beat Avenue', de nieuwe dubbelcd van Eric Andersen, bestaat uit twee delen. Niet verwonderlijk voor een dubbel-cd, horen wij u denken, maar toch: op cd één is de reguliere singer-songwriter aan het woord, terwijl cd twee opvang biedt aan twee 'songs', het titelnummer, dat ruim 26 minuten duurt en jarenlang als 'work in progress' door het hoofd van Andersen tolde, en de country blues 'Blue Rockin' Chair' (10 minuten).
.... Op cd één wordt Andersen bijgestaan door een keur van eersteklasmuzikanten en -zangers (onder anderen Eric Bazilian van The Hooters, Mark Egan van de Pat Metheny Group, Garth Hudson van The Band en Phoebe Snow) en is een gelouterde, zich bezinnende zestiger aan het woord die met zinnen strooit als 'My bed's a worn out boxing ring/My life's a rundown gym/What once was Charles Bukowski/Is now Emily Dickinson' (uit: 'Before Everything Changed'). De muziek - nu en dan ingetogen, maar vaker funky en up tempo - mengt rock met folk, country en blues, is verwant aan Bob Dylan (de cd is trouwens aan die 'good friend, true poet, hard worker, man of constant wonder, teacher & the master' opgedragen) en zit soms zelfs te dicht op de huid van de meester: 'Salt on Your Skin' is 'Sara' revisited. Maar hoe dan ook: singer-songwriter stuff uit de ereklasse, met als hoogtepunten 'Before Everything Changed', de ballad 'Shape of a Broken Heart', de beide duetten met dochter Sari ('Great Pyramid' en 'Under the Shadows') en de afsluiter 'Feel like Comin' Home'.
'Beat Avenue' (het verhaal op cd twee) is het relaas van een dag en een nacht in november 1963 die Andersen doorbracht in het gezelschap van de Beat Generation-dichters Allen Ginsberg, Lawrence Ferlinghetti en Neal Cassidy. Maar, belangrijker nog, de dag ook waarop president Kennedy werd vermoord. Andersen maakt er een meeslepend spoken word-relaas van, muzikaal ondersteund door Robert Aaron, de rechterhand van Wyclef Jean. Denk aan een reciterende Tom Waits ten tijde van 'Nighthawks at the Diner', denk aan schitterende volzinnen en observaties, denk aan moderne geschiedschrijving, denk aan: knap. Maar denk ook aan: niet gemakkelijk. De volledige tekst (ook van de andere songs trouwens) is terug te vinden op de E.A.-website: www.ericandersen.com. Verplichte lectuur.