Review: Eskobar - A Thousand Last Chances

Eskobar - een trio uit Stockholm - trok een paar jaar terug de aandacht met 'Someone New', een nummer dat ze met Heather Nova hadden opgenomen. Toen al bleek dat het hun op de eerste plaats om melodieën draait. Op hun nieuwe, derde cd 'A Thousand ...

Eskobar - een trio uit Stockholm - trok een paar jaar terug de aandacht met 'Someone New', een nummer dat ze met Heather Nova hadden opgenomen. Toen al bleek dat het hun op de eerste plaats om melodieën draait. Op hun nieuwe, derde cd 'A Thousand Last Chances' hebben ze alles wat geen tune is zelfs overboord geflikkerd: meestal hoor je alleen maar een gitaar en een drumstel, er zijn geen solo's of keyboards, en ook naar samples of stampende beats zal men tevergeefs zoeken.

Kan die aanpak een volle plaat boeien? Jazeker, want de mannen van Eskobar verstaan hun vak en knopen de ene prachtmelodie aan de andere. De toon is onveranderlijk melancholisch - de vrouw is vertrokken, de fles blijft lokken - en zanger Daniel Bellqvist balanceert nogal eens op de rand van het melodrama, maar kukelt er nooit overheen: ongetwijfeld één van de beste zangers die ze daarboven hebben.

Uitbundig worden de Zweden nooit, en hun meest ingetogen liedjes zijn vaak zelfs de beste. Luister maar naar 'Big Sleeper', 'Fly on the Wall', 'Even if You Know Me' of het ontroerend mooie 'Love Comes First', dat vaag doet denken aan Roy Orbison's 'Running Scared'. 'Cold Night' ruikt even heel kwalijk naar - oh, horror - The Scorpions, maar ook dit keer blijft Eskobar aan de goede kant van de streep. Wanneer het ietsje steviger wordt, dringen zich vergelijkingen op met Chris Isaak, Travis en - vooruit, een beetje patriottisme mag - Novastar: Eskobar hoeft zich in dat gezelschap zeker niet te schamen.