Review: Evaline op Rock Werchter 2011 (Pyramid Marquee)

Derde dag op Werchter, en dus ligt u tot een gat in de namiddag in uw tent te meuren. Evaline - waarschijnlijk de laatste der bands zonder Wikipedia-pagina - had dus een mooi zicht op de planken vloer van de Marquee.

Katrien Depecker

Het optreden

'Woven Material', de debuutplaat van Evaline, is amper zes dagen oud en dus nog niet te vinden op de betere downloadsite: u wist niet wat u kon verwachten, en gedroeg zich dan ook uiterst kalm.

Zanger Richard Perry doet hard zijn best om op een kruising tussen Johnny Depp en Orlando Bloom te lijken, en zijn gedrag op het podium neigt naar aanstellerij: constant getormenteerd het publiek zitten inkijken terwijl je je lyrics zingt, maakt ze er hoegenaamd niet diepzinniger op. Doe ons dan maar de gitarist die rechts van Perry stond, die het hele optreden lang een soort paringsdans met zijn gitaar aan het uitvoeren was en zich tenminste oprecht leek te verliezen in de muziek, die overigens het midden houdt tussen post-rock en emo. Veel ritmewisselingen, dus, die geleverd worden door niet minder dan drie gitaristen, en ook drummer Greg Petersen sloeg er niet naast. Maar het was wat veel van het zelfde.

Na afsluiter 'All In My Mind' dook Perry de frontstage in om als een echte wereldster handjes te gaan geven aan het publiek, en hij bleef na het optreden aan de zijkant van de Marquee staan: meteen troepten tientallen nieuwbakken fans rond hem die hem vroegen op de foto te gaan. Of misschien wilden ze gewoon op de foto met iemand die wel wat weghad van Johnny Depp. We zeiden het al: aanstellerij door een groep die zijn pluimen nog moet verdienen.

'Hours', uit de 'Patterned'-EP van vorig jaar: goeie melodie, catchy refrein. En de momenten waarop de gitaristen en de bassist, alle vier netjes naast elkaar opgelijnd, synchroon stonden te headbangen: mooi om zien.

'Who is here to see Bright Eyes today?' - meer mensen dan er tijdens het optreden van Evaline in de Marquee stonden, denken wij zo.