Review: Falling

'Falling', gebaseerd op de bewierookte jeugdroman van Anne Provoost, is een lofwaardige poging om een aantal grotemensenproblemen (collaboratie, fundamentalisme...) op maat te snijden van een tienerpubliek (muziek: Praga Kahn), maar echt geslaagd kan...

Erik Stockman

'Falling', gebaseerd op de bewierookte jeugdroman van Anne Provoost, is een lofwaardige poging om een aantal grotemensenproblemen (collaboratie, fundamentalisme...) op maat te snijden van een tienerpubliek (muziek: Praga Kahn), maar echt geslaagd kan je het resultaat, ondanks de onberispelijke vertolkingen, niet noemen. De scenaristen - ze waren met vier - wilden met 'Falling' iets zeggen over én de jodenvervolging, én racisme, én extreem-rechts, én de collaboratie, én over de kunst van het bomen kappen - een veel te zwaar belegde boterham, zo blijkt, want regisseur Hans Herbots wordt gedwongen sommige Ultieme Confrontaties supersnel af te haspelen ('Jouw grootvader was een verrader die vijf doden op zijn geweten heeft, voilà! Ga je naar een fuif vanavond?'), waardoor het geheel een hoogst oppervlakkige en vrijblijvende indruk maakt. De scenaristen hadden, in plaats van een tekstverwerker, beter een spade gebruikt: om een beetje dieper te graven.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234