Review: Feeder - Swim

Waarom Metal Hammer in 1996 Feeders debuutplaat 'Swim' tot een instant-klassieker uitriep, is één van de grote mysteries van de late twintigste eeuw. Wíj hoorden namelijk een saai voorgeprogrammeerd gitaarbandje met drie keuzemogelijkheden...

Waarom Metal Hammer in 1996 Feeders debuutplaat 'Swim' tot een instant-klassieker uitriep, is één van de grote mysteries van de late twintigste eeuw. Wíj hoorden namelijk een saai voorgeprogrammeerd gitaarbandje met drie keuzemogelijkheden: 'trage Smashing Pumpkins', 'mid-tempo Smashing Pumpkins' en 'snelle Smashing Pumpkins'. Post-grunge werd dat destijds genoemd, maar eigenlijk bedoelde men: vermoeiende breed uitwaaierende hard/zacht-gitaren, met daarbovenop de galm van Jane's Addiction, een handvol gruizig woestijnstof uit de laarzen van Kyuss, en songteksten vol irritant Calimero-goes-gothic-geëmmer à la Alice In Chains en Stone Temple Pilots. Lees en huiver: 'I'm falling out of reach / Catch me as I bleed (again) I'm not insane / Can't reach the pain' (uit 'Descend'). Toen onlangs bekend raakte dat 'Swim' opnieuw op de mensheid losgelaten zou worden met twee videoclips erbij en vijf extra tracks, waaronder twee hersenverkruimelende ballads, hadden we dan ook niet meteen het gevoel dat we op een belangrijk keerpunt in ons leven aanbeland waren.

Dat je op je debuutplaat verwoede pogingen doet om je idolen te imiteren, is misschien niet totaal onvergeeflijk, maar dit Welshe trio speelt nu - vijf jaar later - nog altijd drammerige gitaarrock. Vervelen de heren zich onderhand niet zowat elke avond uit hun sokken? Blijkbaar niet. Is het soms blitze fun om in Amerika het voorprogramma te 'mogen' verzorgen van regelrechte kutgroepjes als Candlebox en Stabbing Westward? Blijkbaar wel. Deze sympathieke blokes bouwen namelijk ijverig aan een carrière: in een interview met zanger-gitarist Grant Nicholas lezen we "'Ik weet dat we de formule hebben om Amerika in te palmen'. In afwachting daarvan walst Feeder avond na avond over een hele generatie jonge Europese rockfans heen met hun belegen powerpop of sporen ze ons aan onze gsm van het Feeder-logo te voorzien. En het blijkt nog te werken ook: de catchy single 'Buck Rogers' schopte het begin dit jaar tot een top-5-hit in Engeland, en hun boekhouder wist ons triomfantelijk te melden dat Feeders fanbase zich sinds de release van hun recente 'Echo Park'-cd vermenigvuldigt in het tempo van een gretige mond- en klauwzeerepidemie. Tja.

Al die nieuwe fans zullen wellicht blij zijn met de re-release van 'Swim': kids die pas vorige week besloten om hun Atomic Kitten-posters van de slaapkamermuur te halen en zich voluit in de 'heavy' gitaren te storten, zullen de rollende gitaargolven van 'W.I.T.' misschien nog keifak vinden. We kunnen ons echter niet voorstellen dat iemand die ooit Nirvana, Soundgarden en The Screaming Trees gehoord heeft, dit plaatje zou verkiezen boven iets van - pakweg - Motorpsycho, Refused of At The Drive-In. In onze kelder zit 'Swim' nù al helemaal onderaan in het muurtje never again-cd's, net onder 'De 13 Grootste Carnavalsuccessen Van Nico Haak' en vlak boven de laatste van Creed. Wanneer kwamen ze dat klein gevaarlijk afval ook weer ophalen, schat?