Review: fIREHOSE - fROMOHIO

Een groep die zich Firehose noemt maar het woord graag als fIREHOSE gespeld ziet: irritant, nietwaar? Gelukkig is fIREHOSE ook uniek, briljant én opwindend. Het Californische trio mag zijn naam dus desnoods 1/2üRRRRRR spellen: met platen als 'If n'...

Een groep die zich Firehose noemt maar het woord graag als fIREHOSE gespeld ziet: irritant, nietwaar? Gelukkig is fIREHOSE ook uniek, briljant én opwindend. Het Californische trio mag zijn naam dus desnoods 1/2üRRRRRR spellen: met platen als 'If n' en deze 'fROMOHIO' (daar gaan ze weer) mag men zich één en ander veroorloven.

U wil harde feiten? Vergeet het: schrijven over de muziek van fIREHOSE is als tongzoenen per correspondentie — nogal onbe­vredigend. Hoogstens kan men zich bedienen van vergelijkingen (Wire, R.E.M.), misplaatste etiketten of vage superlatieven (uniek, briljant, enz.). Hoogstens kan men overtikken wat men met een hoofd vol muziek op de binnenhoes krabbelt: 'Time with you' klinkt als The Stones op spuitwater, 'What gets heard' blinkt uit in hoogdringendheid en 'In my mind' is Afrikaanse (!) gitaar­rock. Vaak lijkt het of Ed Crawford en Mike Watt hun gitaren rechtstreeks in je pick up hebben geplugd, vaak is dit akoesti­sche hip hop, pretentieloze jazzrock, poëtische punk en blah blah blah. De ontroerende kracht van een song als 'Some things' valt helemààl niet te beschrijven: de tekst gaat schijnbaar ner­gens over; de structuur is grillig. En tóch word je gepakt.