Review: Fleet Foxes op Rock Werchter

Een vijftal door weer, wind & slechte vrouwen getekende smoelwerken, één houthakkershemd en meer volwassen baarden dan op de jaarlijkse Ernest Hemingway-lookalike-competitie in Key West: het eikenhouten gezelschap Fleet Foxes (Seattle, Washington) zag er weer geruststellend low key uit vanavond. De muziek? Navenant.

Het Optreden

Opgemerkte aanwezige: een frenetiek door de tent benende Jean Blaute. Zonder Ray Cokes, maar mét geestig hoedje. Jean en zijn hoedje stelden vast dat de Foxes al vanaf het eerste nummer (Sun it Rises') de handjes tot buiten de tent op mekaar kregen, en tegen het slotnummer (Blue Ridge Mountains') zelfs tot vér buiten de tent. Geheel terecht: baardige engel Robin Pecknold was vanavond voortreffelijk bij stem (die hemelse a capella-momenten!), zijn al even harige apostelen speelden hun kleine maar fijne back catalogue met zelden geziene precisie, en de setkeuze (alle prijsbeesten plus één nieuw nummer) was simpelweg niet voor verbetering vatbaar . Een legendarisch optreden? Daarvoor gaat u deze band ongetwijfeld beter in een zaal zien – Fleet Foxes gedijt in een degelijke akoestiek. Niettemin: een geslaagd concert van een band die we zeker nog ooit op het hoofdpodium zullen terugzien. Jean Blaute, zijn hoedje en Uw Dienaar zullen er ook zijn.

He Doesn't Know Why': even fantastisch als op plaat

U bent allen ongelooflijk fantastisch, compleet te gek, hoogst fabuleus, volslagen crazy, uitermate geweldig, ongelooflijk keimegabangelijk en gewoonweg supertof' (x5)
(Robin Pecknold, keiverbauwereerd over de mega-enthousiaste respons)