null Beeld

Review: Flip Kowlier - Ocharme ik

'Berichtje aan alle rappers van België: hoe heprobeerd', lalde 't Hof Van Commerce in 1998 vanuit Izegem, stad van bustels en skoenen, stoned in de microfoon. Het waren onnozele, maar geen ijdele woorden: 't Hof Van Commerce was vinnig, speels e...

'Berichtje aan alle rappers van België: hoe heprobeerd'
't Hof Van Commerce
bustels en skoenen
profetische magnetische ongelwoiflik energetische tekst'n
westcoast
posses
crews
My Velma
Jan Leyers
Leverancier
'Ocharme ik'

Wij moesten, voor we de single 'Welgemeende' hadden gehoord, aan die arme Everlast denken, een man die na een paar jaar lol trappen en bij House Of Pain 'boom shalock lock boom' en 'Jump around' roepen de born again blues begon te spelen. Kowlier heeft met Everlast een bekering tot Echte Instrumenten gemeen, maar verder heeft hij het minder lastig gehad dan zijn Amerikaanse evenknie (nooit met een revolver in een vliegtuig betrapt, nooit een hartaanval gehad, nooit achter de rug van zijn moeder moslim geworden).

Nee, rappen in België valt al bij al mee, hoewel Kowlier ter hoogte van Diksmuide een keer is lastiggevallen door een paar hardcore-liefhebbers die vinden dat je geen 7.000 exemplaren mag verkopen van een hiphopplaat. Kowlier heeft er een song over gemaakt, 'Slichte mins', en die is even slecht als het werk van zijn straight edge-vijanden. Het goede nieuws is: het is het enige misbaksel op 'Ocharme ik', en het duurt één minuut en dertien seconden.


So let's not dwell on the negative. De eerste zeven songs van 'Ocharme ik' zijn verbluffend goed. Er is opener 'Ik ben moe', dat iets heeft van Willem Vermandere die bij Mogwai zingt. Ooit een plaat horen beginnen met 'Als er een nieuwe hype is, moet je zeggen dat ze in uw voorprogramma hebben gespeeld, da werkt wel'? Wel, het werkt wonderwel. Bij nummer twee, 'Kwestie van organisatie', weet je al: de spielerei met contrabas en kartonnen dozen is geen fluff on top, maar komt van een groep die het zenuwstelsel van Kowliers songs kent, een zenuwstelsel dat zich niet kan binden aan één stijl. In 'Welgemeende' zingt Kowlier 't Kan mi ni skiln d'ai me nen andern vrijt' op de wijze waarop Kurt Cobain door de rasp ging. 'Ti woa' is eerlijk, aandoenlijk én grappig, en doet aan 'Buenas tardes amigo' van Ween denken. 'Min moaten' bevat in de late uren op bierkaarten gekrabbelde anekdotes over de Gentse hiphopsien, én een bastuba die in bad naar een stuk zeep zoekt. 'Moeder lieve moeder' is vroege Gorky met 30 even fantastische als onnozele seconden Hawkwind-psychedelica aan het eind. En titelsong 'Ocharme ik' had van - alweer - Willem Vermandere kunnen zijn, maar evengoed van Mark Lanegan.

Over de rest van de plaat zijn wij minder te spreken. 'Vredeslied' is te veel kleinkunst. Ook de reggae- en zigeunerfanfareuitstappen zijn Kowlier vergeven - het is tenslotte een debuut, en live fleuren ze de boel op. Maar dat wil niks zeggen: live klinkt 'Ocharme ik' soms als de beste plaat sinds 'Is er een urbanus in de zaal?' Over de afsluitende Arodaz-remix van 'Welgemeende' valt weinig te melden: wij hebben in kleine auto's nog scheten gelaten die langer grappig bleven.


Passons, het eerste deel van 'Ocharme ik' is een lap die vanuit het totale niks komt, zeven dosissen waarheid bevat, alvast één met gemak de provinciegrenzen overstekende massakreet van de orde van 'Yo de mannen' aan ons opdringt, én prima zit ingemetseld in een puike productie van Peter Obbels en Wouter Van Belle. Zij verstaan de kunst de sfeer van deze met velpon en schaar bijeengeknutselde, traag en lui aandoende miniatuurtjes ook op plaat te bewaren. Dat mag, want er zit sowieso al genoeg nuance en detail in Flip Kowlier, een man die je de hele tijd hoort twijf

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234