null Beeld

Review: Four Tet op Pukkelpop 2015

Four Tet. Zijn platen staan vol met tendertronics. In Suske en Wiske-taal: 'Tedere Tronica'. Ik had een spetterende PKP15-finale verwacht, waarin het overigens gerust wat mocht bonken. Ik ben al na een uur en een kwartier weggegaan.

Gert Van Nieuwenhove

Four Tet is Kieran Hebden. Hij maakte dit jaar met 'Morning / Evening' een raga voor de ochtend en een raga voor de avond. In 'Morning Side' zit de stem van Lata Mangeshkar - in Bollywoodland populairder dan Will Tura hier.

De gesamplede divastem zit ook aan het begin van Four Tets set. Er zitten trouwens serieus wat Indiase wortels (en grote takken) in Hebdens stamboom. Het eerste halfuur maak ik vooraan mee, maar de beats staan er te dof en te hard, en de weergalm van bassen verpulvert alle subtiliteit die ik ook in up-momenten wil horen, en die er nu alleen is als de de te rechtlijnige beats wegblijven.

Wél leuk: net naast me komt iemand in een rubberbootje overgevaren. Achteraan is het geluid veel beter, maar is een receptie aan de gang, met een af en aan van mensen die geen moeite doen om te verbergen dat festivaldag vier er bijna op zit, en van wie de meesten de attention span van een bebokaalde goudvis lijken te hebben, of naar schermpjes staan te kijken. Veel gebral en veel gelal in de mix dus.

Maar wat op deze plek het meest opvalt en stoort: de beats die uit de boiler room overwaaien staan soms even hard als wat uit de Castelloboxen komt. Vanop de Azië-, Afrika- en minimal music-opritten ritst Four Tets muziek hier meestal sierlijk de snelweg op, maar eenmaal het GPS-pijltje immer rechtuit wijst, staat ze al snel in de boenk-file.

Op plaat piept Four Tet nadat hij heeft gekrakt, geknord, herhaald, gevarieerd, voortgezet, gekruist en opnieuw gedwarst. Hij doet er dromen van een club ver van de alledaagsheid waarin een soort Aphex Twin wordt opgediend die ook door vrouwen gelust wordt, en een soort Burial die bijna in feeststemming is. Hier, live, vraag ik me af of Four Tet zijn Abletonmix wel voor zich heeft openstaan, met veel sporen om als witvlakken weg te laten, en of hij genoeg loopmogelijkheden en effecten heeft om uit te kiezen?

Soms lijkt hij hier gewoon track na track aan mekaar te mixen met af en toe wat lichte tegentonen ertussen, en stapje voor stapje naar boven te gaan tot bij de gemakkelijke euforie. Of was dit gewoon zijn feestset voor grote zalen en zatte avonden? Dan is dat slim van 'm. Maar voor slim alleen was ik niet gekomen. Of was ik niet dronken genoeg, dat kan ook.

PKP15 was - nu ik mijn gekozen route overschouw, en denk aan alle mensen die ik hier achter de schermen hard heb zien werken - een uitstekend festival, hoor. Gewoon effe de verkeerde beslissing genomen aan het eind. Dat terwijl er overal pijltjes stonden richting 'Schuilplaats Barones'. My mistake!

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234