Review: Frank Black Francis - Frank Black Francis

Wat een bizarre dubbel-cd is 'Frank Black Francis' van Frank Black (alias Black Francis, alias Charles Michael Kitteridge Thompson IV)! De zanger, gitarist, songschrijver en bezieler van de Pixies heeft zijn songs uitgekleed ('Demo Disc', 1987) én z...

Wat een bizarre dubbel-cd is 'Frank Black Francis' van Frank Black (alias Black Francis, alias Charles Michael Kitteridge Thompson IV)! De zanger, gitarist, songschrijver en bezieler van de Pixies heeft zijn songs uitgekleed ('Demo Disc', 1987) én ze zestien jaar later weer compleet in het nieuw gestoken ('Treated Disc', 2004).

Het verhaal achter de 'Demo Disc': Black Francis laat in 1987, op de vooravond van de opnamesessies voor de allereerste Pixies-plaat, zijn songs aan producer Gary Smith horen, zodat die kan inschatten wat hem de drie volgende dagen in de Fort Apache-studio in Boston te wachten staat. Black Francis zingt en speelt op zijn akoestische gitaar de vijftien nummers die later op 'Come on Pilgrim', de demo-plaat 'The Purple Tape' en 'Surfer Rosa' van de Pixies zullen belanden, en Smith legt ze in zijn huiskamer vast met zijn walkman. Kaal, rauw en ongepolijst, zo staan ze nu ook op de 'Demo Disc': 'The Holiday Son', 'Caribou', 'Nimrod's Son', 'Vamos' 'Break My Body' en de andere. Enter een dag later in de studio Kim 'Mrs John Murphy' Deal, Joey Santiago, David Lovering en history.

Over naar de hete zomer van 2003, naar Londen en naar Frank Black en Andy Diagram & Keith Moliné (het Britse duo Two Pale Boys, begeleiders van David 'Pere Ubu' Thomas). Op de 'Treated Disc' trekken zij dertien Pixies-songs - een selectie uit de vijf studioplaten - in plaats van gerafelde jeans een statige pitteleer aan: trompet, viool, gitaar en elektronica schragen de nieuwe uitvoeringen. Heiligschennis (of, zoals Frank Black het in de hoestekst verwoordt: 'Some fans or critics might feel like I'm messing with the gospel here')? Op de mindere momenten wel, ja, wanneer de erotische uitstraling, de stem en de bas van Kim Deal worden gemist, of de scherpe gitaar van Joey Santiago. Maar eigenlijk is 'Treated Disc' een niéuwe (Pixies? Frank Black? Pere Ubu? Two Pale Boys?)-plaat: de scherpe kanten afgerond, sfeerrijker, atmosferischer, loungier. Zoals 'Wave of Mutilation', 'Velouria', 'Monkey Gone to Heaven' en het 15 minuten durende 'Planet of Sound' (zou zo op een Velvet Underground-plaat kunnen) een nieuw leven krijgen: 't is om in reïncarnatie te geloven.

'Sure, we've messed with the gospel', besluit Frank Black zijn hoestekst, 'but I am satisfied with it.' Wie zijn wij om de man tegen te spreken!