Review: Franz Ferdinand op Rock Werchter 2009

Als er al twijfels waren gerezen over het huidige vormpeil van de Franzen Ferdinand, werden die vandaag met één stevige haal en een silly dansje van tafel geveegd: Glasgow rules okay!

Het optreden

Terwijl drie ooievaren enigszins onheilspellend boven de weide aan het cirkelen waren, werd op het hoofdpodium ingezet met een schuchter, wat aarzelend Walk Away'. Het bleek stilte voor de storm (létterlijk: niet veel later tolde er een windhoos rond de centrale dranktent), want daarna was er geen houden meer aan: Alex Kapranos en co jukeboxten zich op bijzonder strakke wijze een weg doorheen hun catalogus en lieten u (altijd in de buurt als er wat te beleven valt) feesten als was het eh, 1999.

'Geweldige band, topconcert.'

Dat Kapranos een populaire Jos is, mocht blijken uit inderhaast op bordkarton geschreven boodschappen als Take me, Alex' en, subtieler, Free blowjobs!', dat hem tijdens The Dark of the Matinée' nog een korte lachstuip ontlokte. Een half uur later, net voor het einde, stonden ze plots met z'n allen ritmisch op de drumkit van Paul Thomson te stompen, en dat gebeurde blijkbaar net iets te enthousiast. Er brak iets, even werd er op het podium naar elkaar gekeken, overwogen om Jacqueline', de voorziene afsluiter, niet meer te spelen. Waarna ze het tóch inzetten, en gewoon heel abrupt afbraken op het moment dat het nummer normaal losbarst. Très bizar einde (Kapranos beende vervolgens wat nijdig van het podium), maar de vier sterren waren op dat moment al lang binnen. Geweldige band, topconcert.

Take your pick: This Fire', Ulysses', Michael', Take Me Out', Do You Want To?' of Can't Stop Feeling'

Een bordje in het publiek: We survived Limp Bizkit for you!' Sommige Franz-fans hebben er veel voor over om toch maar op de eerste rij te kunnen staan.