null Beeld

Review: Game-review: 'Call of Duty: Black Ops 2 - Revolution DLC Review'

Revolution is de eerste DLC voor Call of Duty: Black Ops II en biedt vier nieuwe multiplayermaps, een nieuw speltype voor de Zombie-modus en een nieuw wapen in de vorm van de Peacekeeper. Met uitzondering van het extra wapen is het een uitbreiding zoals je gewend bent van Call of Duty en is het aan de kwaliteit van de maps om te bepalen hoe goed de DLC is.

jelle van es


Van de vier maps, zijn er twee maps die iets speciaals doen. De eerste daarvan is Downhill, dat zich afspeelt in de Franse Alpen. Het geheel speelt zich af bovenop een berg, waar een skilift eindigt en waar de omgeving bestaat uit een paar hotels, een skiwinkel en een aantal steenformaties. Het unieke is echter de skilift. De omhoogklimmende gondels zorgen ervoor dat je niet altijd de vijand zult kunnen raken en bovendien kan dit draaiende gevaarte een onoplettende speler doden als hij plots door een gondel wordt geraakt. Door dit element wordt de toch al geschikte map voor een potje Team Death Match nog net wat leuker en speelser. Verder is deze asymmetrische map geschikt voor zowel snipers als middellange afstandswapens en kan het een aantal leuke shootouts opleveren.

De tweede interactieve map is Hydro, de enige volledig symmetrische map in de uitbreiding. Het level speelt zich af bij een dam en een waterstroom snijdt de arena doormidden. Er zijn in totaal drie punten waarvandaan je de andere kant van de map kunt bereiken, waarbij je bij twee van de drie alternatieven over het water moet lopenEn dat is gevaarlijk, want eens in de zoveel tijd worden de sluizen geopend en moet je zorgen dat je voeten droog staan, anders word je door de stroom meegesleurd. Het is net iets minder interactief dan in Downhill, maar kan in een spannend potje net de doorslag geven. Daarbovenop is het gewoon heel fijn dat de arena lekker overzichtelijk is en je een kleinere kans hebt dat je in je rug wordt geschoten.

Grind is in dat opzicht een chaotische map die zich afspeelt in een skatepark. Het strijdtoneel is een stuk compacter en door de opzet van grote schansen en halfpipes zijn er weinig grote open plekken. Je moet in Grind dan ook constant op je hoede zijn en klaar staan om met een submachinegeweer kogels in de vijand te pompen. De potjes op Grind zijn snel en furieus en geven ruimte om makkelijk drie kills achter elkaar te maken. Bovendien is kleurgebruik van deze map erg fijn; omdat het level zich afspeelt in Venice, Los Angeles, is het lekker zonnig en vrolijk.

Ook in de laatste map Mirage is het flink zonnig. De setting is uniek: Chinese architectuur in de woestijn. Iets dat we nog nooit eerder zijn tegengekomen. Net als in Grind zitten er in Mirage geen interactieve elementen, maar dit betekent niet dat het geen sterke map is. Beide kanten van de rechthoekige map kunnen via drie doorgangen bereikt worden en daar is dan ook de meeste actie te vinden. Twee van de paden zijn geschikt voor spelers met assault rifles en snipers, de derde is beter geschikt voor submachinegeweren. De zon speelt in Mirage ook een grote rol; doordat deze zo fel is heb je soms moeite om van binnenlocaties naar buiten te kijken. Je wordt dan eventjes verblind en als je pech hebt word je vervolgens op een kogel door je kop getrakteerd.

Elke map in Revolution weet te boeien. Er zit geen map tussen die snel verveelt of gewoonweg niet lekker speelt. Hierdoor zul je nooit geïrriteerd op het volgende potje en een nieuwe, leukere map hoeven wachten. Daar komt nog eens bij dat het nieuwe wapen - de Peacekeeper -een heerlijk schietijzer is, misschien zelfs iets te heerlijk. De Peacekeeper is licht, schiet redelijk accuraat en ook nog eens snel. Hierdoor voelt hij een beetje te krachtig aan en brengt hij de balans van de game in gevaar. We hopen dan ook dat Treyarch het wapen binnenkort ietsje beter balanceert.

Naast de multiplayermaps biedt de uitbreiding ook een toevoeging op de Zombie-modus. Het introduceert een nieuwe speelmodus (Turned) en een nieuwe map om op te spelen (Die Rise). In Turned speel je in het level Diner en is er één menselijke speler en gaat de rest als een zombie door het leven. De zombies moeten probeer de menselijke speler af te maken, terwijl die laatste probeert zo lang mogelijk te overleven. Hoe langer hij dat doet, hoe meer punten hij krijgt en per kill krijgt hij ook nog eens een beter wapen. Degene die als zombie de menselijke speler dood, verandert zelf in het mens en mag het opnemen tegen zijn voormalig collega’s.

Dit klinkt op papier best wel cool, maar valt in de praktijk tegen. De modus gaat te snel en verloopt te chaotisch. Lukt het je om als zombie de menselijke speler te doden en te veranderen in het mens, dan start je soms vlak naast een zombie en word je gelijk weer afgemaakt. Ook is het best wel irritant dat je na het doden van een zombie automatisch een beter wapen krijgt. De overgang daar naartoe gaat langzaam, waardoor je op dat moment het risico loopt om door de tweede zombie gegrepen te worden. Verder is het jammer dat deze modus enkel op Diner wordt gespeeld.

Turned voelt dus aan als een misser en datzelfde moet helaas gezegd worden over Die Rise. Je speelt hierbij op een flatgebouw, dat zeer onoverzichtelijk is en waar eigenlijk totaal niet duidelijk is waar je heen moet. Samen met een aantal redactieleden hebben we dit geprobeerd, om vervolgens elkaar constant uit het oog te verliezen. Verder heb je ook totaal geen idee waar de zombies vandaan komen. Het gevolg hiervan is irritatie en saaiheid, waardoor we er uiteindelijk heel snel klaar mee waren. Gelukkig hebben we dat leed opgenomen en word je hier binnenkort op getrakteerd in een video podcast.

Revolution is door de matige zombiecontent alleen geschikt om als uitbreiding op de multiplayer te halen. De vier nieuwe maps zijn stuk voor stuk boeiend, waarbij de helft ook nog eens gebruik maakt van interessante interactieve elementen. Het is jammer dat het nieuwe wapen, de Peacekeeper, niet helemaal goed gebalanceerd is, al hopen we dat dit snel door de ontwikkelaar wordt opgelost.

Cijfer: 8-

Pluspunten:

Vier leuke multiplayermaps levert veel knalplezier op

Minpunten:

Zombiecontent is matigPeacekeeper iets te krachtig

Bron: InsideGamer.nl

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234