Review: Game-review: 'Call of Duty: Black Ops II - Apocalypse DLC Review'

De vierde DLC van Call of Duty: Black Ops II geeft het gevoel een 'moetje' te zijn. Er is van te voren verteld dat er vier DLC-uitbreidingen komen, maar waar de eerste drie nog redelijke aandacht kregen vanuit de uitgever via PR en marketing, daar is deze vierde DLC plots verschenen. Bijna vanuit het niets, terwijl alle Activision-aandacht al bij Call of Duty: Ghosts ligt. Gelukkig trekt ontwikkelaar Treyarch zich hier niet al te veel van aan en blijkt het moetje een alleraardigste uitbreiding te zijn.


Het recept is bekend. Je krijgt voor vijftien euro de DLC - ditmaal getiteld Apocalypse - met daarin vier speelarena's en een uitbreiding op de zombie-modus. Dat is al sinds mensenheugenis zo en gaat waarschijnlijk bij Ghosts ook zo zijn. En zodoende bespreken we ook in deze review de vier verschillende maps en de zombie-modus per alinea, want zo doen ook wij het al jaren.


Hollandse glorie

We beginnen echter met een kleine verrassing. De eerste map, genaamd Frost, speelt zich namelijk af in Amsterdam. Voor het eerst dus Hollandse glorie. De map maakt zijn naam waar: na even spelen komen wij Nederlanders van een koude kermis thuis. In de praktijk is er namelijk niks te vinden dat zich echt in Amsterdam afspeelt. Sowieso, hoe lang blijft sneeuw nou gemiddeld liggen in onze hoofdstad? Het is voornamelijk een verzameling van typische Amsterdamse grachtenpanden, een bevroren riviertje met een Maagden-achtige-brug en wat hofjes. Hoewel het gevoel van Amsterdam er dus niet helemaal is, is de map gelukkig wel enorm vermakelijk, met een paar goede plekken voor de nodige hectische shootouts. Er ontstaat vaak bij Domination een natuurlijk front waar de strijd naartoe trekt, waardoor de kans dat je willekeurig in je rug wordt geschoten duidelijk afneemt. En dat kan ik alleen maar als positief ervaren.

Takeoff is ook een boeiende arena. Het is een remake van Stadium uit de eerste Black Ops en brengt je naar een locatie waar een raket op het punt staat om gelanceerd te worden. Takeoff heeft mij heel veel plezier gegeven omdat de map het gewoon lekker simpel houdt. Niet te veel kleine gangetjes en vooral veel plekken met open ruimte, waarbij iedereen een eerlijke kans krijgt om een vijand een kogel door zijn kop te knallen. Daar komt nog eens bij dat Takeoff er dankzij het lichtgebruik erg vrolijk uitziet. Dat soort maps komen met de engine van Black Ops II het beste tot hun recht.


Nog een klassieker

Takeoff is niet de enige remake. Met Dig, gebaseerd op Courtyard uit Call of Duty: World at War hebben we een tweede remake te pakken. Het is een beetje goedkoop om twee maps te remaken, maar net zoals Takeoff komt het in Dig niet slecht uit. De map is goed gevarieerd: Dig kent plekken waar je met een machinegeweer goed vijanden kan afknallen, maar is tegelijkertijd geschikt voor meer lange-afstandswerk. En ook hier schijnt het zonnetje weer heerlijk.

Uiteraard moet er ook een zwart schaap in de familie zijn en in deze DLC is die rol weggelegd voor Pod. Dit is een vreselijk gangetje-gangetje map, waarbij het overzicht echt heel erg ver te zoeken is. De kans dat je hier constant in je rug wordt geschoten is dan ook enorm, waardoor frustratie snel de overhand neemt. Niet voor niks ben ik deze map tijdens mijn speelsessies erg weinig tegengekomen, omdat er bijna niet op gestemd wordt.


Zombie-begin

En zoals altijd eindigen we met de Zombie-modus, vaak het toetje van de Call of Duty-DLC. Ook in Apocalypse is daar weer heel veel aandacht aan besteed en krijg je een fantastisch nieuw avontuur voorgeschoteld, waarbij er iets meer duidelijk wordt over de oorsprong van de Zombie-uitbraak. Of dat je iets boeit is nog maar de vraag, wij vonden het gewoon lekker om zombies af te schieten en op zoek te gaan naar verschillende geheimen die deze DLC weer rijk is. Zo houdt Apocalypse je zeker weer een aantal uur zoet.

Deze DLC is gespeeld op de Xbox 360

Alhoewel de uitgever het gevoel geeft dat deze vierde DLC een verplicht nummertje is, heeft ontwikkelaar Treyarch zijn best gedaan om Black Ops II een mooi afscheid te geven. Met Pod slaat het volledig de plank mis, maar de andere drie multiplayer-maps zijn erg leuk. Daarbij moet wel de kanttekening gemaakt worden dat het redelijk goedkoop aanvoelt dat twee van die maps remakes zijn. De zombie-modus is weer een origineel en nieuw stuk game, en biedt de kwaliteit en het speelplezier dat je van de serie gewend bent.

Cijfer: 7+

Pluspunten:

Drie leuke mapsSchieten in iets dat op Amsterdam lijktZombie-uitbreiding

Minpunten:

Pod is een rotmapTwee remakes is een beetje goedkoop

Bron: InsideGamer.nl

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234