Review: Game-review: 'Call of Duty: Strike Team Review - Herkenbare problemen'

Vanuit het niets was hij er opeens: Call of Duty: Strike Team. Een compleet nieuwe Call of Duty-game, maar dan exclusief voor smartphone en tablet. Shooters en touchscreens zullen nooit een gelukkig huwelijk krijgen, iets wat door Strike Team eens te meer bewezen wordt.

Nope...

Al na vijf minuten in de tutorial heb je door dat dit niet een game is die je uren bezig gaat houden. Ja, het is mogelijk om rond te lopen en met je geweer goed te richten op een vijand, maar dat gaat allemaal enorm langzaam waardoor je al snel geneigd bent om over te schakelen naar de auto-aim-functie. Hierdoor is elke vorm van spanning in één klap weg en daarmee ook de motivatie om Call of Duty: Strike Team verder te spelen.

Het oppervlakkige verhaal helpt daar ook niet echt bij. Van wat ik in alle voorspelbaarheid van het plot heb meegekregen krijg je te maken met een zooitje terroristen, die iets met een nucleaire bom van plan zijn om zo de Verenigde Staten voor eens en voor altijd uit te schakelen. Het is inmiddels het standaard Call of Duty-riedeltje, maar dan ook nog eens slecht uitgewerkt.

RTS

Toch is er één element dat wel redelijk werkt. Je kunt namelijk vaak overschakelen naar een drone en zo van bovenaf jouw soldaten opdrachten geven. Op deze manier voelt de game een beetje als een RTS aan, maar tegelijkertijd mist het helaas wel de precisie die bij een RTS nodig is. Ik heb de game op een iPhone 5 gespeeld en vanuit de drone is het mogelijk om lijnen te tekenen waar de soldaten naartoe moeten lopen en waar ze dekking moeten zoeken. Dat is een nauwkeurig priegelwerkje en dan helpt het niet dat door het gebrek aan precisie jouw mannen niet op de plaats komen die jij aangeeft. Meer dan eens ben ik door dit probleem de mist in gegaan, met uiteraard de nodige frustratie als gevolg.

Qua missie-inhoud is Call of Duty: Strike Team helaas ook weinig spannend. De doelen die je hebt voelen net even iets te herkenbaar aan, waardoor de dertien-in-een-dozijn-vibe verder wordt opgevoerd en je op geen enkel moment echt in de game komt te zitten. De enige echte reden om door te spelen is het vrijspelen van nieuwe wapens en perks. Dat geeft nog enig gevoel van voortgang, maar te weinig om deze losse flodder te redden.

Deze game is getest op de iPhone 5

Call of Duty: Strike Team is helaas het zoveelste voorbeeld van hoe een shooter niet werkt op je smartphone. Schieten gaat te log en langzaam, waardoor je al gauw alleen maar auto-aimend door de levels loopt. Minstens even saai is het inspiratieloze verhaal, dat geenszins aanmoedigt om Strike Team verder te spelen. De game doet daarnaast een moedige poging om wat RTS-elementen toe te voegen, maar helaas werken deze door de matige touchbesturing niet zoals het hoort.

Cijfer: 5

Pluspunten:

Oogt goedAardige poging om RTS-elementen toe te voegen