Review: Game-review: 'FIFA Superstars'

Ik wil dit niet. Dagenlang kijk ik om de paar uur op mijn iPhone. Op werk, in de trein en ’s nachts tijdens de voeding van mijn pasgeboren zoon. De reden is FIFA Superstars, een ‘game’ waarin het de bedoeling is om de wereld met jouw voetbalteam te veroveren.

De aanhalingstekens rondom het woord game staan er niet voor niets. FIFA Superstars is namelijk geen spel, maar een applicatie die er op gericht is dat de gebruiker zo veel mogelijk geld uitgeeft. Vergeet het woord Free-to-Play maar compleet. Ten eerste bevat de game weinig ‘Play’. In de wedstrijden die je speelt doe je niks. Je activeert een match en ziet na tien seconden of je gewonnen, verloren of gelijk heb gespeeld. Meer dan dat doe je niet. Daarnaast is er eigenlijk niks Free aan. Wie geen geld uitgeeft aan FIFA Superstars, komt uiteindelijk geen stap verder.

Je moet in het spel tokens verzamelen om nieuwe spelers te kopen. Welke spelers dat zijn bepaalt het lot. De spelers worden in de game als kaarten getoond, vergelijkbaar met een pakje Panini-stickers. Elk pakje bevat een aantal spelers en enkele voorwerpen die er voor kunnen zorgen dat jouw spelers tijdelijk beter worden. Voor een pakje met ‘zilveren’ spelers betaal je zo’n veertig tokens. En dat is een hoop als je bedenkt dat je per dag maar een stuk of vijf tokens verdient.

Het duurt dus een hele tijd voordat je een pakje kunt kopen en jouw team kunt verbeteren. En als je dan eenmaal iets aanschaft, is bovendien de kans aanwezig dat er in dat pakje spelers zitten die minder zijn dan je huidige selectie. Dan kun je dus weer van voor af aan beginnen. Dat terwijl de computergestuurde teams waar je tegen speelt in de hogere leagues wel steeds beter worden en de kans zo steeds groter wordt dat je verliest. Want in FIFA Superstars draait het allemaal om de statistieken. Je speelt niet zelf, je laat de computer bepalen wat de uitslag wordt, waarbij het lager geklasseerde team vaak verliest. Je raadt het waarschijnlijk al: verliesbeurten helpen je geen stap vooruit richting tokens.

Als je echt een stap wilt maken, dan moet je de digitale portemonnee pakken. Daarmee kun je genoeg tokens aanschaffen om een pakje te kopen dat je team een enorme boost geeft. Ik heb dat gedaan. 2,99 euro is er naar de bankrekening van EA gestuurd, wat ervoor zorgde dat ik een paar dagen redelijk makkelijk potjes kon winnen. Maar nu zit ik weer op het punt dat ik tegen een muur aanloop en eigenlijk opnieuw moet betalen. En dat is precies wat het spel wil: jouw geld.

FIFA Superstars is dan ook het beste te vergelijken met een ordinaire fruitautomaat. Soms geeft hij je het gevoel dat je iets wint, om vervolgens al je geld weer keihard af te pakken.

Het idee van je ultieme team samenstellen is leuk, maar FIFA Superstars vraagt daar wel de hoofdprijs voor. Je hoeft niet te betalen, maar dan kom je ook geen stap verder. En als je lapt, dan gaat het even goed, om vervolgens weer precies in hetzelfde scenario van eventjes daarvoor te belanden. FIFA Superstars is een ordinaire Pay to Play-applicatie.

Cijfer: 4

Pluspunten:

Plus