Review: Game-review: 'Gemini Rue Review - Point & Touch genot'

De heropleving van de adventuregame lijkt gestaagd zijn intrede te doen. Met prijswinnende episodische titels als The Walking Dead, creatieve indie-games en high definition remakes van klassiekers is er een stijgende lijn zichtbaar. Gemini Rue is een 2D point-and-click adventure volledig in de stijl van ouderwetse adventuregames en lijkt te komen uit de hoogtijdagen van dit genre. De game is in drie jaar gemaakt door één persoon: Josh Nuernberger, en verscheen in 2011 al voor de PC. Inmiddels heeft de game zijn weg ook gevonden naar iOS, zowaar een ideaal platform voor point-and-touch adventures.

Een duistere wisselwerking

Gemini Rue neemt ons mee naar een donkere, neo-noir sciencefiction wereld. Hier beland je in een memorabel verhaal dat twee personages volgt, met twee verhalen die zich lichtjaren van elkaar afspelen. Het eerste speelt zich af in een in een in duister gehulde regen overgoten metropool op de planeet Barracus. Hier is de ex-huurmoordenaar Azriel Odin opzoek naar zijn broer. Azriel vermoedt dat zijn oude werkgever, een duistere groepering genaamd de Boryokudan, verantwoordelijk is voor de verdwijning van zijn broer. Parallel aan Azriel Odins verhaal staat een ander avontuur, dat zich afspeelt in de beruchte ruimtegevangenis Center 7. Dit klinische complex dient als rehabilitatiecentrum voor gewelddadige criminelen. Dit wordt gedaan door via een heropvoedprogramma en het wissen van iemands geheugen. Hier neem je de rol aan van de gevangene Delta-Six, die zijn geheugen kwijt is en probeert te ontsnappen. De stukken wisselen elkaar gestaag af en hebben iets met elkaar te maken, maar hoe en wat is onduidelijk. Deze juxtapositie tussen het ruwe, regenachtige verhaal van Azriel en de klinische bestaan en ontsnapping van Delta-Six werkt uitstekend.

Een andere wisselwerking waar Gemini Rue gretig gebruik van maakt is de overgang naar actie. Hierbij is de actie voornamelijk gericht op shootouts, waarbij je dekking moet zoeken en op het juiste moment uit de dekking moet komen en schieten. In je heropvoedingstraining als Delta-Six leer je om een pistool te gebruik. Deze kennis gebruik je vervolgens in actievolle achtervolgingsscènes als Azriel op vijanden moet schieten. Alhoewel deze shootouts niet heel veel diepgang bieden, zorgt het wel voor spanning en een aangename afwisseling. Daarnaast zijn er enkele puzzels waarbij je voorwerpen moet verplaatsen om op te klimmen of je een weg moet vinden in een computersysteem of machine. Het grootste gedeelte van de puzzels zijn op te lossen door logica. Dit is een verademing ten op zichte van rare puzzels in andere adventuregame, waarbij je de meest willekeurige voorwerpen met elkaar moet combineren om verder te komen. Belangrijker is misschien nog wel dat de puzzels en de actie een perfecte aanvulling zijn en passen bij de atmosfeer van de game.

“See you Space Cowboy”
De game is bezaaid met verschillende easter egg’s. Zo liepen we een andere ex-huurmoordenaar tegen het lijf, in de vorm van Spike uit de animé Cowboy Bebop. Daarnaast bevat de game ook een extra optie met commentaar van de ontwikkelaar.

Visueel is de game opzettelijk in een retrojas gestoken: met prachtige zichtbare pixels gedoopt in een palet van sombere kleuren. Bovendien doet het verschil tussen een groot beeldscherm (bij de PC-versie) en het kleinere scherm van een iPad of iPhone de game goed, waardoor de prachtige art-stijl en achtergronden af en toe tot schitterende kunststukjes zijn omgetoverd. De besturing werkt perfect en is ook iets aangepast voor de aanraakschermen, zoals een groter raakvlak om pixel hunting te voorkomen.

Heerlijke sci-fi mix

Gemini Rue biedt dan ook een heerlijke mix van sciencefiction met daarin de beste elementen uit klassiekers zoals Beneath a Steel Sky, Blade Runner en Snatcher waardoor er een fantastische balans ontstaat tussen een duistere dystopie en een menselijk drama. Het verhaal focust niet zo zeer op het verschil tussen goed en fout, maar richt zich meer op individuele personages en de beleving van de eigen identiteit. Dit filosofische aspect, waar het draait om de verborgen identiteit, gecombineerd met de aangrijpende atmosfeer zorgt voor een meeslepend avontuur.

De soundtrack draagt hier aan bij en is fantastisch, met geniale passages die in combinatie met het geruis van de onafgebroken vallende regen in de desolate stad Barracus en met de kille stilte in Center 7 een spannend en tegelijkertijd melancholisch gevoel geeft. Jammer genoeg wordt deze heerlijke soundtrack te weinig en te onpas gebruikt, waardoor niet alle scènes helemaal uit te verf komen. De personages in Gemini Rue zijn ook voorzien van voice-acting. Deze is voor het grootste gedeelte, voornamelijk bij de hoofdpersonages, dik in orde, maar ontbreekt aan overtuiging bij minder belangrijke personages. Je hebt dan stemmen met rare accenten en houterige teksten die opgelezen klinken. Daarnaast zijn er enkele dialogen die vreemd of niet zo goed geschreven zijn, maar deze komen zelden voor.

Tevens is het sciencefiction avontuur wel iets aan de korte kant, waarmee je in vijf uur een ervaring rijker bent. Ongeacht deze korte speelduur benadert de game zeker het gevoel van de klassiekers. Gemini Rue bewijst dat het nog steeds kan en dat de point-and-click adventure gestaag verder gaat met zijn heropleving.

Deze game is gespeeld op de iPad Mini

Gemini Rue is een hommage aan point-and-click adventures van weleer en laat zien dat de mobiele platformen zich hier uitstekend voor lenen. De nostalgie sleept je mee in een duistere neo-noir sciencefiction wereld, met goed doordachte puzzels, een schitterende art-stijl en een verassende uitkomst. De combinatie met frisse actiescènes en een indrukwekkende soundtrack maken Gemini Rue tot een, wat kort, meesterwerk.

Cijfer: 9-

Pluspunten:

Meeslepend verhaalFantastische atmosfeerHeerlijke soundtrack