Review: Game-review: 'Haunted Hollow Review'

Haunted Hollow is het nieuwe experiment van Firaxis Games. Waar de studio de harten van gamers veroverde met Civilization en XCOM, probeert het nu datzelfde te doen met de mobiele markt.

In Haunted Hollow nemen twee spelers het tegen elkaar op, met ieder een spookhuis in hun bezit. Per beurt krijg je een aantal Scary Tokens om kamers bij te bouwen of nieuwe monsters in te huren. Met die monsters kun je vervolgens naar het dorp in de vallei afreizen om daar de bewoners uit hun huis te verjagen en de monsters van de andere speler uit te schakelen. Hoe meer straten je in het dorp verovert, hoe meer Scary Tokens je krijgt en hoe sneller jij je huis uitbouwt, monsters koopt en de tegenstander wegvaagt. De uiteindelijke winnaar is de speler die alle huizen in de vallei heeft veroverd.

Free to Play
Haunted Hollow is eindelijk eens een Free to Play-spel dat je niet dwingt om toch maar te betalen. Zonder een cent uit te geven kun je er veel lol aan beleven. Maar wil je dan toch de portemonnee trekken, dan kun je 'm gebruiken om unieke monsters te kopen en je daarmee te voorzien van net wat andere tactieken. Belangrijke kanttekening daarbij is dat andere Monsters NIET simpelweg sterker zijn, maar je een andere manier van spelen geven.

De simpele opzet van de game is waar de echte kracht ligt. Omdat het enorm duidelijk is wat er van je wordt verwacht, krijg je alle ruimte om de gebaande weg zo strategisch mogelijk in te vullen. Alhoewel het handig is om snel wat straten te veroveren, kun je je Scary Tokens aan het begin ook gebruiken om een zogenaamd vechtmonster in te zetten. Daarmee ram je de vijand, die dan nog druk bezig is om dorpbewoners bang te maken, voor zijn kop. Zo krijg je zelf alsnog de tijd om delen van het dorp in te pikken en zo je voorraad Scary Tokens aan te blijven vullen.

Elk potje kent daarnaast nog twee extra scenario’s . Zo komt de plaatselijke bevolking in opstand zodra teveel bewoners uit hun huis worden gejaagd. Als meute vallen zij jou aan en zetten ze de veroverde huizen in de fik. Daarbovenop zijn er ook nog verschillende items die je vrijspeelt door sterren op te pakken. Sterren krijg je weer door vijanden in elkaar te slaan of mensen weg te jagen. Wanneer je er genoeg verzamelt, dan krijg je de mogelijkheid om een item te kopen, waarmee je jouw personage bijvoorbeeld sterker maakt of ze de mogelijkheid geeft om verder te lopen.

Door dit allemaal bij elkaar te gooien, ontstaat een tactische mengelmoes. Dat komt nog het beste naar voren wanneer je online tegen mensen speelt. Daarbij word je, net als bij Wordfeud, gewaarschuwd wanneer de tegenstander zijn stappen heeft gezet. Het is ook geen game die je constant speelt, maar om de zoveel minuten of uren oppakt om te reageren op andermans beurt.

Tegelijkertijd is dat ook de enige interessante manier om te spelen. In je eentje is Haunted Hollow nauwelijks boeiend. De speelvelden ken je na een uurtje wel en boekt ook nauwelijks voortgang. Je traint enkel andere strategieën. Het had leuk geweest als er op dat gebied iets van een campaign in had gezeten.

Deze game is gespeeld op de iPhone

Haunted Hollow is een zeer degelijk strategisch spel met een gezond free-to-play-model. Je hoeft echt niets uit te geven om het lang leuk te houden, waardoor de game alle tijd en ruimte krijgt om zichzelf te bewijzen. En als je het dan uiteindelijk niet erg vindt om er toch een paar euro in te stoppen, staat er een diverse line-up aan monsters voor je klaar.

Cijfer: 8

Pluspunten:

Simpel, maar diepgaandGoed free to play modelGoede multiplayer stand