Review: Game-review: 'LEGO Marvel Super Heroes Review - Plastic helden'

Helden om op te bouwen zijn het, de Marvels die in deze game omgetoverd zijn in koddige LEGO-mannetjes. Veel bekende franchises zoals Star Wars, Indiana Jones en Pirates of the Caribbean gingen de stripfiguren van Marvel al voor en in al die delen is er eigenlijk niet bijzonder veel aan de formule veranderd.

De fundering die aan iedere moderne LEGO-game ten gronde ligt is namelijk nog steeds erg leuk. Met een groepje superhelden doorloop je verschillende levels gebaseerd op bekende locaties uit het Marvel-universum. Denk aan Stark Tower in New York of het Gotische kasteel van Dr. Doom. Zo’n beetje ieder level bestaat uit simpele gevechten tegen kwaadaardige handlangers, een puzzeltje hier en daar en een aanvaring met een eindbaas.

Nooit moeilijk

Erg complex wil de game nooit worden en dat is maar goed ook: de LEGO-games staan er om bekend leuk te zijn voor het hele gezin. Dat is in deze game niet anders. De jongere spelers herkennen ongetwijfeld de meest iconische personages wel uit de populaire films van de afgelopen jaren en de wat oudere spelers kunnen grinniken om de kindvriendelijke interpretaties van mannen als Deadpool en The Punisher.

De game leent zich daarnaast ook zeer goed voor lokale multiplayer. Een tweede speler kan op ieder moment in het spel springen met een simpele druk op de knop. Met name puzzels oplossen gaat met zijn tweeën net een stukje sneller aangezien je in je eentje steeds moet wisselen tussen de personages om de juiste schakelaar om te zetten of superkracht te gebruiken.

De Marvel-helden zijn namelijk in verschillende groepen in te delen. Zo zijn er personages zoals Thor en Iron Man die kunnen vliegen, kunnen The Hulk en The Thing zware objecten optillen en hebben figuren zoals Jean Grey en The Invisible Woman telepathische krachten. Stuk voor stuk vermogens die steeds op verschillende manieren terugkeren in de puzzels.

Alle LEGO’s verzamelen!

Tussen de levels door is er sinds enkele delen ook een open wereld om te verkennen. In Marvel Super Heroes is dat New York, waar personages als Spider-Man en The Fantastic Four toevallig ook hun thuisbasis hebben. In deze hub-wereld bevinden zich zijmisses, die vooral leuk zijn voor wie de volle honderd procent uit de game wil halen. De meeste van deze opdrachten bestaan uit niets meer dan boodschappen doen voor de bewoners van New York. Bovendien vallen bij deze optionele missies de bugs en glitches op. Een vermiste aap die bijvoorbeeld weigert je terug te volgen naar zijn eigenaar of een superheld die ergens in een hoekje van de stad vast komt te zitten, zijn maar enkele van de problemen waarmee de game soms kampt.

Dat LEGO Marvel technisch niet zo strak in elkaar steekt is best een kwalijke zaak, maar het zal kinderen ongetwijfeld weinig kunnen schelen. Er is ook best veel om wel te kunnen waarderen. Zo is het verzamelen van LEGO-muntjes na talloze games tot een ware kunst verheven. Uit vrijwel alle objecten in de omgevingen stromen deze zilveren, gouden en blauwe nopjes met een erg fijn ratelend geluid.

Dit LEGO-geld wil je niet laten liggen, want je gebruikt het buiten de levels om cheats, nieuwe personages en andere leuke extra’s te kopen. Nieuwe figuren zijn echter alleen te gebruiken buiten het hoofdverhaal en in ‘Free Play’. Er is zo veel te zien, verzamelen en te vinden in ieder level dat je bijna wordt verplicht om ieder level nog een keer te doorlopen.

Voor de fans

LEGO Marvel Super Heroes is ook echt een game waar je uren zoet mee kan blijven, dankzij bijvoorbeeld de meer dan 150 personages. De één is nog obscuurder dan de ander en de verzameling helden is daarom vooral tof voor de echte Marvel-fan. Personages zoals Squirrel Girl, Howard the Duck en stripboekschrijver en -tekenaar Joe Quesada zijn een sterk staaltje speelbare fanservice.

Voor wie minder diep in het wereldje zit valt LEGO Marvel Super Heroes ook prima te waarderen. De vele bekende stemacteurs weten de melige woordgrapjes goed te verkopen en ook de slapstick-humor uit de eerdere LEGO-games blijft prima overeind, zij het zonder echt te verrassen.

De gameplay is eigenlijk onveranderd gebleven sinds het eerst deel en tenzij je maar geen genoeg kan krijgen van de beproefde LEGO-twist is dit wel heel erg veel van hetzelfde. Er is echter ook wel iets te zeggen voor het prettig vertrouwde gevoel dat deze games keer op keer weten op te roepen. Nergens wordt Marvel Super Heroes lastig of diepgaand, maar de game biedt meer dan vijftien levels lang luchtig en licht vermaak.

LEGO Marvel Super Heroes is gespeeld op de PlayStation 3.

LEGO Marvel Super Heroes is volledig onschuldig en luchtig vermaak. Grote nieuwe stappen worden er niet gezet en baanbrekende nieuwe elementen niet geïntroduceerd, maar dat weet de pret nooit echt te drukken. Met toegankelijke gameplay en vooral heel veel Marvel is dit een prettig charmante game die aardig wat uurtjes vermaak biedt. Dat de open wereld en de technische kant van de game wat te wensen overlaat is geen misdaad waar deze superhelden zich druk over hoeven te maken.

Cijfer: 7+

Pluspunten:

undefined