Review: Game-review: 'Memberrecensie: Call of Duty: Black Ops'

Dit is de memberrecensie van Koekie Dealer is onderdeel van onze ’krijg je memberrecensie op de frontpage’-actie. Wil jij zelf ook kans maken om met jouw recensie het enorme InsideGamer-publiek te trekken? Schrijf dan zelf een goede memberrecensie en geef aan dat jij hem op de frontpage wil zien!

Call of Duty. Eén van de meest geliefde en tegelijkertijd ook één van de meest gehate franchises. Dit heeft natuurlijk geleid tot een ware internetoorlog tussen "de fanboys" van de twee grootste FPS-franchises ooit. Er zijn weinig recensies die gespaard zijn gebleven door deze mensen die zich gamers durven te noemen. Graag één minuut stilte voor deze gesneuvelde critici...

Black Ops is ondertussen al het zevende deel uit de CoD-franchise en het derde deel dat is ontwikkeld door Treyarch. Deze ontwikkelaar bouwt voor op het overweldigende succes van hun vorige CoD-game: World at War. Op de eerste dag ging het vervolg daarop, Black Ops, 5,6 miljoen keren over de toonbank, goed voor een slordige 360 miljoen dollar. Maar ook 5,6 miljoen verschillende meningen en dit getal is ondertussen al meer dan verdubbeld. Dit is één van die miljoenen meningen.

In de singleplayer wordt alles bekeken vanuit het standpunt van Alex Mason, een lid van de Black Ops. Hij wordt wakker in een verhoorkamer, vastgemaakt aan een stoel en genoeg materiaal aan hem vastgemaakt om een shocktherapie te beginnen. Twee, nog onbekende mannen stellen Mason vragen over een bepaalde reeks getallen. Het enige probleem is dat Mason geen flauw idee heeft wat deze betekenen. Via flashbacks worden Mason's opdrachten één voor één opgerakeld en het geheim rond de cijfercombinatie opgelost. Met een memorabele plottwist op het einde, is dit zeker één van de betere verhaallijnen dat de mensen van Treyarch én Infinity Ward ooit hebben kunnen verwezenlijken. Zoals we van de Cod-franchise gewend zijn is de lengte van de singleplayer vaak teleurstellend kort. In Black Ops is het spijtig genoeg niet anders.

undefined

Create-a-Class Op Prestige-levels 1, 3, 5, 7 en 9 krijg je de mogelijkheid om een nieuwe Create-a-Class uitrusting samen te stellen. Dan krijg je toegang tot alle reeds gekochte wapens om je persoonlijke wapenuitrusting samen te stellen.

"Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!". Deze zegswijze is zeker van toepassing op de befaamde multiplayer van Black Ops. De multiplayer bevat verschillende modi: Team Deathmatch, Capture the Flag, Demolition, Headquarters, ... Meer dan genoeg modi om je online te amuseren. Welke modi je ook kiest, bij elke match verdien je XP en CoD-punten. De XP zorgt ervoor dat je een level omhoog gaat wanneer je de vereiste experience hebt verdiend. Je kunt in level blijven stijgen tot level 50. Als je dit bereikt sta je voor een keuze. Op level 50 blijven en genoeg CoD-punten te verzamelen om dat ene nieuwe krachtige wapen te kopen of naar Prestige gaan. Dit houdt in dat je level terug naar één wordt gebracht, net als je wapens. Zoals de naam het zelf al zegt is dit om een reputatie op te bouwen. Het maximum te behalen Prestige is de vijftiende. Dit is allemaal wel een leuke ervaring maar de spawnplekken van je personage kunnen soms irriteren als je na luttele seconden in de rug wordt neergeschoten. Een ander minpuntje is de matchmaking. Het kwam te vaak voor dat de verbinding weg was en ik me genoodzaakt voelde om een andere match te zoeken, na veel punten niet gekregen te hebben.

Voor mensen die ook wel eens een gokje willen wagen en wedijveren met andere spelers, kun je de zogenaamde Wager Matches spelen. Bij deze matches gaat het zowel om vaardigheden als om puur geluk hebben. Hier kun je geen XP verdienen maar deze modi zijn volledig gebaseerd op het CoD-puntensysteem. De personen die zich in de top drie kunnen plaatsen van de wedstrijd verdienen een geldsom. Er zijn wel verschillende plekken waar de gokkers naartoe kunnen. Er zijn ook lobby's waar er voor groter bedrag wordt gespeeld. Vergeet niet dat je genoeg punten nodig hebt om je in deze lobby's binnen te kunnen kopen.

Er zijn wapens te kiezen uit acht verschillende categorieën. De eerste onderverdeling zijn de Sub-Machineguns. Dit zijn in het algemeen zwakkere wapens maar aan de andere kant zijn ze veel lichter en kunnen veel sneller schieten dan de andere wapens. Dan zijn er de Assault Rifles. Dit zijn de wapens voor de gemiddelde soldaat. Vaak zijn dit matige tot sterke wapens met een gemiddeld gewicht. De Light Machineguns zijn dan de tegenpolen van de eerder genoemde Sub-Machine guns. Dit zijn zware wapens, die veel schade kunnen aanrichten aan de vijandelijke troepen. De Sniper Rifles zijn dan weer ander werk. Dit zijn sterke wapens die op grote afstanden zelfs meer schade kunnen aanrichten. Meestal is één welgemikte kogel al genoeg om een vijand naar het hiernamaals te sturen. Als laatste van de Primaries zijn er de Shotguns. Dit zijn krachtige en gemiddeld zware wapens die van dichtbij een ondenkbare schade kunnen aanrichten. Op een grote afstand is dit wapen, spijtig genoeg, niet vaak efficiënt.

Naast deze vijf Primaries zijn er nog drie Secondaries die je mee kunt nemen naar het slagveld. De eerste van die soort zijn de handgeweren. Kleinere wapens die niet moeten onderdoen voor hun grotere soortgenoten. Zowel pistolen als revolvers zijn aanwezig in deze categorie. Dan zijn er ook nog de Launchers. Granaatwerpers elk met hun eigen grootte en aparte eigenschappen om het luchtgeschut van de vijand in enkele seconden uit te schakelen. Last but not least zijn er nog de Specials. Dit zijn twee krachtige maar moeilijk te hanteren wapens. Eén daarvan is een kruisboog met wat explosieven aan het pijlpunt geplakt, voor wat extra vuurwerk. Dan is er nog de Ballistic Knife. Een mes dat kan afgeschoten worden. Dit wapen hoeft maar één keer raak te zijn. Het zorgt voor dat de vijand in één klap dood is..

undefined

Veiligheid Probeer zo lang mogelijk de barricades op de ramen heel te houden. Niemand vindt het leuk om met je rug tegen de muur te staan terwijl een groepje hongerige ondoden zich verheugt op de aankomende maaltijd.

Een mes in je knie zien belanden is niet het enige waarvoor je moet vrezen. De Nazi Zombies zijn terug en onze bekende helden gaan wederom de strijd aan. Dempsey, Nikolai, Takeo en Richtofen staan klaar om eindeloze groepen van Nazi Zombies te lijf te gaan. Eerst begin je in één enkele kamer met verschillende barricades die door de zombies tot splinters herleid worden als je er niets aan doet. Bij elke zombie die je doodt, krijg je een bepaald aantal punten waarmee je nieuwe plekken hebt om te verkennen op zoek naar andere wapens.

Na vele deuren geopend te hebben kom je in contact met de befaamde Pack-a-Punch machine. Hier kun je voor een hoge prijs je wapens als het ware "upgraden" wat handig is want elke ronde worden de zombies sterker en sterker. Overal verspreid in de map vind je perk machines waar je nieuwe eigenschappen voor je personage kunt verschaffen. Speed Cola voor een snellere herlaadbeurt, Mule Kick voor een derde draagbaar wapen, Juggenaut om tegen een extra stootje te kunnen, ... Dit is niet het enige dat je her en der verspreid kunt vinden. Er zijn ook nog Mystery Boxes. Voor een vaste prijs krijg je een willekeurig wapen dat zich in deze doos bevindt. Dit kan teleurstellend zijn ofwel met een vreugdekreet begroet worden als je de krachtige Ray Gun in je handen ziet verschijnen. De Zombie-modus neemt zich overduidelijk niet echt serieus, wat te merken is aan de interactie tussen de verschillende hilarische personages en de bizarre wapens (Een baby-geweer?!). In ieder geval, ik wens aan allen van jullie een gelukkige zombie-apocalyps!

Treyarch is er in geslaagd om wederom een goede CoD-game te maken terwijl ze Infinity Ward ver achter zich laten. De singleplayer bevat de meest intense momenten die je in deze franchise ooit bent tegen gekomen. De multiplayer is pure pret, maar domme spawnplekken kunnen je even uit de hele ervaring trekken. De Zombiemode is nu ook heel mooi uitgewerkt en de hilarische personages zijn onvergetelijk en dragen toe aan de hele ervaring van deze add-on. Deze game verdient een 8 1/2.

Cijfer: 8½

Pluspunten:

Intense en verassende singleplayerAmusante multiplayerCreate-a-ClassZombie-modeVariatie tussen wapens